Samhällsinformation

Hållbart resande - projekt som påverkat

– Det tar tid att jobba med beteende och attityder och det är inte alldeles lätt att räkna med så stora effekter under så kort tid, men vi har lyckats få en boll i rullning och nu gäller det bara att hålla fart, konstaterar Helena Näsström, en av projektledarna för Hållbart resande.

Målet med Hållbart resande-projektet, som pågått i Örnsköldsvik 2011-2014, har varit att främja och förändra res- och pendlingsvanor i Örnsköldsvik och regionen. Nu har projektet summerats.

– Det har varit ett otroligt lyckat projekt med många aktiviteter och vi har lyft hållbart resande-frågorna till en högre nivå i kommunen och i regionen. Vi har medvetet jobbat med humor och morötter i stället för piska och fått ett väldigt bra resultat, säger Helena Näsström.

Projektet uppvisar stor bredd både vad gäller målgrupp och aktiviteter och har försökt fånga upp så många som möjligt utifrån behov och möjligheter att välja ressätt.
Malin Gilbrand, följeforskare från Trivector, var på plats och redovisade resultat, framgångar och fallgropar med Hållbart resande i ö-viksregionen.
– En viktig nyckel i sammanhanget är att få folk att prova på olika alternativa ressätt och när man väl har provat på har man tagit ett stort kliv mot ett ändrat beteende. Att skapa kampanjer för att få människor att våga prova andra resalternativ har man lyckats med inom projektet, menar hon.

Nu när projektet är avslutat så kommer många aktiviteter och mindre investeringar som ingått i projektet att övergå till ordinarie verksamheter i kommunen, men man kommer även att söka två nya projekt, vilket man jobbar på redan nu. Ett som landstinget kommer att vara projektägare för handlar om tjänsteresor i offentlig sektor.

Totalt har det satsats 12,5 miljoner kronor i projektet Hållbart resande under de tre år som nu gått. Det mesta är EU-bidrag och pengar från staten på sammanlagt ca 9 miljoner kr. De ingående kommunerna, landstinget och kollektivtrafikmyndigheten har gått in med 3,5 miljoner (inklusive medfinansierad tid).
I Trivectors redovisning ser man att det ändrade resbeteende bidragit till en vinst på drygt 7,8 miljoner kronor om man ser till miljö och hälsoeffekter som man räknat med.

Några fakta från summeringen:
* Sammanlagt har 31 aktiviteter fullbordats inom projektet under de tre åren, bl.a Hälsotrampet, Vintertrampet, pendlarparkering, testresenär (buss och tåg).
* Totalt har de utvärderade aktiviteterna tillsammans gett en besparing på 95 ton koldioxid under aktiviteternas genomförande.
* En samåkningswebb har utvecklats.
* Totalt har projektet synts i aktiviteter, inslag och utskick drygt 57.000 gånger
* Hälsotrampet och Vintertrampet har gett de största hälsovinsterna, omräknat i pengar, 7.563.000 kr.

Medfinansiärer och samarbetspartners i projektet har varit:
Härnösands kommun, Kramfors kommun, Nordmalings Kommun, Landstinget Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län, Trafikverket Region Mitt, Tillväxtverket, Be Green Umeå.




 

Bilagor
Länkar
Publicerat