Örnsköldsvik

Skolinspektionen har granskat Geneskolan

Skolinspektionen har genomfört en specialstudie av 40 grundskolor i landet och bland annat besökt Geneskolan i Örnsköldsvik.

En undervisning som inte utgår från eleverna och lågt ställda förväntningar på elevers förmåga försvårar elevers möjligheter till goda resultat. Skolinspektionens specialstudie av 40 grundskolor visar att rektor och lärare många gånger misslyckas med skolans uppdrag att låta varje elev utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.
 
– Barn föds med olika villkor som ger dem olika förutsättningar, men skolan kan tillföra eleverna något så att de ändå klarar godkänt. Trots det möter vi alltför ofta, både i denna specialstudie och i vår ordinarie tillsyn, lärare och rektorer som skyller elevers låga kunskapsresultat på orsaker utanför skolan – och sedan nöjer sig med det.

– En skola som inte tillför något extra återskapar ju bara den segregering som finns i samhället, tvärtemot sitt grunduppdrag, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör Skolinspektionen.

Klicka på länken nedan för att se vad Skolinspektionen kom fram till gällande Geneskolan.

Bilagor
Publicerat