I dagarna har Magnus Bråth, ägare av Öviksbyrån Brath AB, skrivit avtal med Modo Hockey Dam för större engagemang under nästa säsong. I svallvågorna av näthatet mot damlandslaget i fotboll är detta avtal nu en viktigare markör än någonsin tidigare.
Brath har sedan tidigare varit sponsor för såväl damlaget som satsningen Modo Dam Framtid, men nu skalas samarbetet upp. I och med det nya avtalet blir Brath nämligen damlagets största sponsor.
- Jag har full förståelse för att de flesta sponsorer tittar efter elitserielaget men vi har mer gemensamt med damerna, sager Bråth. Dessutom gör våra pengar mer skillnad här. Att vi utöver det kan lova våra kunder vinst varje gång när vi tar dem till en match är heller inte negativt.
Det är vanligt att man får avtal med damlag "på köpet" när man sponsrar herrarna, som ett mervärde. Att företag skriver större avtal enbart med damlag på det här sättet är mindre vanligt. Magnus Bråth passar på att utmana de andra Öviksföretagen:
- Vi ser inte det här som att vi ska få fortsätta vara störst så länge till, jag hoppas personligen på att alla andra företag i Örnsköldsvik ska se det som en utmaning. Vi har ett topplag med supertalanger, är det inte dags att ni lättar lite på plånboken? Säg till att ni vill vika pengar till damlaget nästa gång ni pratar med Modo.