Samhällsinformation

Om servicen och myndighetsutövningen i kommunen

Sveriges Kommuner och Landsting redovisar idag resultatet av en undersökning ,”Insikt”, som visar hur företagarna i kommunen uppfattar service och myndighetsutövning.
Örnsköldsviks kommun har, jämfört med förra undersökningen 2011, förbättrat sitt resultat något. Rapporten visar också på vilka områden som bör vara prioriterade i förbättringsarbete.
 
– Det här är en väldigt bra undersökning för här får vi respons från företagare som faktiskt varit i kontakt med oss. Jag ser därför ett stort värde i den här typen av undersökningar och det är viktigt att vi tar till oss de förbättringsåtgärder som undersökningen pekar på, säger Carina Edblad, förvaltningschef Samhällsbyggnadsförvaltningen.
 
De fem myndighetsområden som varit föremål för undersökningen är: brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd. För dessa områden har frågor ställts kring sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Mest nöjda är företagarna med bemötande och effektivitet. Minst nöjda är de med informationen.
 
Företagarna anser att det är viktigt att alla sex serviceområden fungerar för helhetsbedömningens skull men ger något högre prioritet till att effektiviteten är god.
 
– Vi jobbar med ständiga förbättringar för att öka effektiviteten i våra arbetsprocesser. Ett av våra fokusområden framöver är att se över informationen som rör samhällsbyggnadsförvaltningens verksamheter på kommunens webbplats, fortsätter Carina Edblad.
 
Av de fem myndighetsområdena så är företagarna mest nöjda med serveringstillstånd, trots att det området fått lägre resultat i årets underökning än 2011. Även bygglov och markupplåtelse har fått lägre
betyg. Den största ökningen jämfört med 2011 står miljö- och hälsoskydd för.
 
Undersökningen ”Insikt 2013” finns i sin helhet på SKL:s webbplats www.skl.se.
Länkar
Publicerat