Inflyttning

Efterlyser storytellers

Sedan 2014 har Örnsköldsviks kommun arbetat långsiktigt för att etablera ett gemensamt plats-varumärke för Örnsköldsvik. I en ny kampanj efterlyser man nu berättelser från nyinflyttade och hemvändare.

Arbetet med Örnsköldsviks platsvarumärke har genom åren innehållit många olika delar och involverat så väl civilsamhälle som näringsliv och kommunala verksamheter. Nu lanserar Örnsköldsviks kommun en satsning där de söker människor som vill berätta om sitt val att bo och leva i Örnsköldsvik.

– I den här kampanjen riktar vi oss till människor som flyttat hem eller har flyttat hit och ber dem att ge sin bild av Örnsköldsvik. Vi kallar det helt enkelt ”Dela din story”, säger Charlotte Westberg, marknadsförare på Örnsköldsviks kommuns tillväxtavdelning.

Bland alla som anmäler intresse väljs ett antal ut och tanken är att utifrån deras berättelser skapa artiklar som delas i olika kanaler.

– Det blir som en megafon vi kan använda för att visa vad som är möjligt för andra som vill göra en förändring och flytta hit. Lite ”kan dom så kan jag”. Samtidigt vet vi att sådana berättelser även skapar stolthet hos den som redan bor här.

Det satsades rätt stora resurser på att ta fram platsvarumärket för tio år sedan. Precis som Charlotte var även Sven Alveryd, marknadsföringsansvarig, med på den tiden. De menar båda att arbetet var och fortfarande är viktigt, att det handlar om att dela en gemensam bild för att som plats nå ut och locka till inflyttning.

– Platsvarumärket är vårt gemensamma och handlar om den geografiska platsen Örnsköldsvik, säger Sven. Runt 2 500 människor var involverade i arbetet då och nu handlar det om att vara konsekvent och våga tänka långsiktigt. Alla har sin personliga bild av Örnsköldsvik och det ska vi ha men för att tränga igenom bruset behöver vi även samlas runt en gemensam bild.

 

Det finns en del utmaningar i arbetet för att locka människor till Örnsköldsvik. Många faktorer spelar in för att någon ska ta steget och flytta.

– Har du redan en relation till platsen så underlättar det, du ska hitta ett jobb och har du en partner ska även den hitta sysselsättning. Det ska dessutom finnas ett boende som passar dina behov. Tidigare hade vi inte alla de frågorna samlade men i dag har vi en fungerande service till den som vill flytta hit eller redan har bestämt sig, säger Charlotte.

Den service hon syftar på finns samlad på Örnsköldsviks kommuns hemsida där det går att hitta information och inspiration för nyinflyttade och för den som funderar på hur det är att leva här, hur näringslivet ser ut, vilka utbildningsmöjligheter som finns, bostadsmarknaden med mera. Det finns också möjlighet att skicka in en spontanansökan för jobb och få medflyttandeservice.

– Det känns riktigt roligt att jobba med de här frågorna nu när vi kan göra det konkret och målgruppsorienterat utifrån behov, säger Sven.

Den nya kampanjen, där man efterlyser storytellers, har likheter med det ambassadörskap som kommunen redan arbetar med. I dag finns närmare 200 personer med på sändlistan för ett nyhetsbrev som skickas ut två till tre gånger om året.

– Arbetet med ambassadörer har funnits med som en röd tråd genom åren, säger Charlotte. Nyhetsbreven skickas till utflyttade ö-viksbor som ett sätt att hälsa välkommen hem men också för att inspirera dem att locka andra till Örnsköldsvik.

– Nu hoppas vi på att få kontakt med folk som tagit steget och vill berätta hur det är att återvända hit eller att bo här för första gången. Vi vill bygga relationer, på ett villkorslöst sätt, säger Sven.

Publicerat