Musikmakarna startade 1998, hur har resan varit fram till den stora låtskrivarutbildning den är i dag?
– Många i branschen trodde inte på konceptet. Att det inte gick att utbilda sig till låtskrivare, att man antingen hade det i sig eller inte. Men i dag är vi större utanför Sverige än jag någonsin drömde om. Forbes (amerikansk affärstidning) har skrivit att vi är den främsta låtskrivarutbildningen i Europa. Kritiken var tung i början – nu förstår man nästan inte hur fantastiskt allt är.
Hur var jubileumsfesten i Stockholm?
– Vi hade 500 gäster och stämningen var toppen, vi bjöd en mix av äldre etablerade branschmänniskor och unga, nya låtskrivare. Marie Ledin från Polarpriset var där, UD, journalisten Jan Gradvall. Jag har fått tackmejl från respekterade musikförlag, att vi har en så imponerande historia: Marcus Stridsberg gjorde en film om vår tidsresa och det jublades när vi visade den. Först med urklipp från Aftonbladet och många andra, hur utbildningen lät helt kokko – sedan pangade vi in succélåtar med Zara Larsson, Dua Lipa, Max Martin, Agneta från ABBA. Och efteråt sa Marcus: ”Så det kanske går att utbilda låtskrivare i alla fall”.
– STIM redovisade också att de hämtat in royalties från 153 länder för streams på låtar musikmakare skrivit. Och att utbetalningen från STIM till Musikmakarna uppgått till 205 miljoner sedan 2013 – med alla kringintäkter som exempelvis masterrättigheter landar vi på en dryg miljard. Men det absolut roligaste var att hos oss har vi 14 procent högre genusfördelning än branschsnittet i Sverige. Det har vi sett ett behov av och fokuserat på länge nu. Det lönar sig att jobba för jämställdhet.
Hallå där ...
Ulla Sjöström, som tillsammans med Musikmakarna nyligen firade utbildningens 25-års-jubileum. Hur var festen?
Publicerat