TRAFIK

Så får det elcyklas i Ö-vik

Från och med nästa månad kan ö-viksbor hyra elsparkcyklar för att ta sig fram längs gatorna. En satsning som inte undgått kritik.
– Ja, det finns risker men jag tycker att det positiva överväger, säger Andreas Jansson (C).

I maj placeras 300 elsparkcyklar ut i centrala Örnsköldsvik med omnejd, tänkta att hyras ut till och nyttjas av allmänheten. Det under ett samarbetsprojekt mellan Örnsköldsviks kommun och Ryde, elsparksföretaget tidigare etablerat i bland annat Göteborg och Sundsvall, med avslut i oktober. 
– De hade kunnat etablera sig här utan att kontakta kommunen men ville att vi skulle vara med i detta, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Andreas Jansson. Många ö-viksbor har hört av sig, oroade över att elsparkcyklarna ska orsaka fullskaligt kaos liknande i Stockholm och jag var själv lite skeptisk i början innan Ryde förklarade vad de vill göra. De har lärt sig från tidigare städer och precis som i Sundsvall kommer det införas geofencing i Örnsköldsvik. 
En teknik som bland annat innebär att elsparkcyklarna som vanligen går i 20 km/h automatiskt begränsas till gånghastighet, 6-7 km/h, inom bestämda områden. Att hyra och lämna sin cykel varsomhelst är också ett minne blott; nu gäller specifika så kallade parklets – parkeringsplatser, på svenska.
– Först laddar du ned en app och för att skapa ditt konto med bank-id måste du vara minst 15 år. I den får du en körskola hur allt funkar och vad som gäller. Sedan hyr du cykeln med qr-kod, förklarar Andreas och fortsätter:
– Du kan ställa cykeln var du vill, utanför en affär om du exempelvis ska handla, men för att avsluta betalningen måste du lämna tillbaka den på en parklet. Där behöver du också ta en bild på cykeln och få ett godkännande på att betalningen avslutats. Så teoretiskt sett: Om du hyr en cykel och kastar den i vattnet fortsätter du att betala. 
Ett team på 6-7 personer med ansvar att plocka upp eventuella slängda cyklar och utföra service ska anställas lokalt.
– Om det blir kaos, låt oss säga nere vid Mamma Mia, kan vi lägga in nya zoner. Vi kan alltid justera under projektets gång, lägga till parklets efter önskemål, och sedan får vi utvärdera till nästa år. 

Projektet, i vilket kommunen gått in med 150 000 kronor för planering och uppförande av parklets, ligger i linje med visionen om ett fossilfritt Örnsköldsvik 2030. 
– Vi ligger i framkant när det gäller hållbara resor. Idén att kunna låna en elsparkcykel i Domsjö för att åka till Arnäs köpcentrum och tillbaka, jag tycker faktiskt att det är rätt fränt, säger Andreas Jansson.


Bildtexter: För elsparkcyklar gäller samma regler som för vanliga cyklar. "Vi hoppas att det här kommer gå bra, att folk kör på ett förnuftigt sätt", säger Andreas Jansson (C). Foto: Örnsköldsviks kommun

P-platser kommer att läggas till efter önskemål, tanken är att de även ska finnas vid skolor.
Karta: Örnsköldsviks kommun och Tidningen 7

Publicerat