Nyheter/Reportage

Det är bingo med centrumhandel

Om du värnar om handeln i Örnsköldsvik ska du köpa julklapparna över disk.
– Det är nödvändigt om vi vill behålla våra butiker och fortsätta att utveckla centrumhandeln, säger Anette Forsberg, Cesam.

Enligt e-barometern Q3 2015 uppskattar svenskarna att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var fjärde julklapp kommer att handlas på nätet.
Det är en tuff verklighet för många lokala butiker som är beroende av en god försäljning under december för att årsbokslutet så småningom ska bli positivt.
Örnsköldsvik är definitivt inget undantag. Förra året lämnade PostNords ombud i kommunen ut närmare 26 000 julklappar under december månad och mycket tyder på att det blir nya rekordsiffror i år.
– Ja, det är vad vi förväntar oss. Därför har vi stärkt upp våra ombud och utlämningsställen, säger Annette Santner Gunnarsson, teamchef på PostNord.
E-handelsförespråkarna talar om fördelen av att slippa trängsel i julruschen medan motståndarna betonar vikten av att värna det platsbundna, att ta del av lokala erbjudanden och uppleva det mysiga och familjära med att handla där man bor.
– Vill vi ha en levande stadskärna och kunna behålla och locka till oss handlare är det viktigt med så många lokalpatrioter som möjligt. Folk som uppskattar att handla lokalt och som vill bidra till att pengarna stannar i kommunen, säger Anette Forsberg.

Handlarna i Örnsköldsvik gör en rad aktiviteter för att uppmärksamma den lokala handeln. Ett nytt grepp är att det från och med den 5 december blir gåbingo med start och mål i Oscargallerian. Åtta kontroller ska placeras ut i några av butikerna i citykärnan.
– En aktivitet på lördagar som vänder sig till precis varenda en och pågår hela våren. Startkorten finns i gallerian, fortsätter Anette.

Branschen räknar med att näthandeln kommer fortsätta att öka och än mer utgöra ett substantiellt hot mot den lokala handeln. För att möta den utvecklingen måste de lokala butiksaktörerna utveckla sitt erbjudande och för detaljisterna är det viktigt att addera näthandel för att på så sätt ta del av näthandelstrenden.

Showrooms, utlämning av varor, egna hemsidor och ökad närvaro i sociala medier är nyckelord. Aktörer som inte höjer beredskapen och agerar för att möta konkurrensen kan komma att slås ut. Men för de som ser utmaningarna och möter kundernas efterfrågan finns fler möjligheter än hot.
Att spela bingo samtidigt som du handlar kan kanske bli just rena bingon.
– Kanske det, säger Anette Forsberg med ett skratt. Det här är naturligtvis bara en av flera aktiviteter. Det pågår ett ständigt arbete för att göra det praktiskt, trevligt och trivsamt att handla i butikerna i Örnsköldsvik.




 

Publicerat