Nyheter/Reportage

Friluftsbyn nominerad till Placebrander Awards 2015

Nästa vecka prisas Sveriges bästa turistsatsningar på galan Placebrander Awards i Stockholm. En av de fem nominerade är Friluftsbyn i Höga Kusten som blivit en mötesplats för Svenskt friluftsliv.

Varje år prisas Sveriges bästa destinationssatsningar på galan Placebrander Awards i Stockholm. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj och 2014 vann Umeå med Kulturhuvudstadsåret. År 2015 är FriluftsByn, Höga Kusten en av de fem nominerade tillsammans med Street Art Borås, Original Luleå Story, Eskilstuna Evolution och Platsvarumärket Örebro.

De nominerade destinationerna har bedömts utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. I nomineringen för Friluftsbyn kan man bland annat läsa om att man genom en personlig dialog lyckats skapa ett intresse inte bara för platsen utan även för personerna bakom passionen. De positiva regionala effekterna som ökade gästnätter och ökat antal besökare i naturen lyfts också fram.

Friluftsbyn är en satsning som drivs av Fjällrävens före detta marknadschef Jerry Engström. Tillsammans med några av Sveriges ledande friluftsföretag bygger man just nu upp en mötesplats för friluftsintresserade människor från hela världen vid foten av Skuleberget, mitt i Höga Kusten. Satsningen har inte bara uppmärksammats i Sverige utan runt om i världen och redan idag arrangerar man några av Europas mest populära friluftsäventyr.

– Vi bygger upp en plats som vi själva saknat. En mötesplats som bjuder på unika äventyr och umgänge med likasinnade människor från hela världen, säger Friluftsbyns grundare Jerry Engström.

Publicerat