Evenemang

Laddar för nästa mässa

Öviksmässan i maj lockade cirka 18 000 besökare under premiäråret. Nu siktar arrangörerna Per Karlsson och Thomas Norberg ännu högre, och planeringsarbetet inför 2016 startade redan när årets mässa fortfarande var i full gång.

Drygt 150 utställare och omkring 18 000 besökare på de tre dagarna. Det blev resultatet för första upplagan av Öviksmässan i och kring Fjällräven Center.
– Det är vi nöjda med, säger Per Karlsson. Det var första året för oss och det handlade om learning by doing, man får se vad som funkar bra och vad som kan förbättras.

Det står klart att man arrangerar mässan, precis som i år, under Kristihimmelsfärdshelgen. Den infaller däremot en vecka tidigare nästa år, så datumen som gäller är 6-8 maj. Även om det mesta blir sig likt så har arrangörerna planerat för några förändringar.
– När vi stod där med flera tusen besökare såg vi vad som kunde förbättras. Den största biten blir att vi förändrar uteområdet, vi flyttar utställarna från sidan av arenan till området framför. Många missade också vår bil- och motorutställning utomhus. Inne funkade det däremot hur bra som helst. Kanske flyttar vi lekområdet till sidan av arenan i stället.
– Vi har också gjort en utvärdering bland utställarna och vi ska försöka rätta upp vad som kanske inte var riktigt bra, fyller Thomas Norberg i.

Fler knallar i ett marknadsområde framför arenan är också en förhoppning.
– Vi hörde att folk vill ha mer av sånt som de kan köpa med sig direkt på plats. Det ska finnas något för alla, säger Thomas som också poängterar att man ska satsa på fler entréer för att undvika köbildning.

Fler föreläsare är något man också diskuterar.
– Det kan vara föreläsningar som man inte behöver köra från stora scenen. Vi har en jättefin entréhall som går att utnyttja.
Även när det gäller underhållningen planeras förändringar.
– Vi försöker locka till oss fler tyngre artister, där ligger vi i lite förhandlingar just nu, berättar Thomas.
Bokningar från utställare rullar in för närvarande och flera av dem som ställde ut under årets mässa bokade direkt upp samma plats inför 2016.
Med större artister och ökad marknadsföring hoppas arrangörerna på ännu större publiktillströmning under nästa upplaga av Ö-viksmässan.
– Vi skulle vilja öka till 20 000 besökare, säger Per.



 

Publicerat