"Arbetet började med att jag föreslog för eleverna att vi skulle spela lite teater. Min tanke var att vi skulle ta ett redan färdigskrivet manus, träna repliker och öva på framförandet. De var dock rörande överens om att de istället ville skriva ett eget manus om mobbning. De började diskutera ämnet fram och tillbaka. Vad är egentligen mobbning? Vilka är det som mobbar och vilka är det som mobbas? Hur är man en bra vän och hur kan man arbeta mot mobbning? Vi såg på ett antal filmer om mobbning och funderade lite på vad det egentligen var vi ville säga med pjäsen. Sedan var det dags att sätta sig ned och skriva repliker. De satt i grupper och skrev scener som vi sedan hjälptes åt att sammanställa till ett färdigt manus. De bestämde snabbt vem som skulle spela vad och vem som skulle sköta ljud och ljus.
Efter hårt arbete med repliker, danskoreografi, sång och tekniska lösningar var pjäsen färdig att framföra. Den första vändan fick övriga skolan bevittna. Innan föreställningen hade de gått runt till alla klasser med en inbjudan. På denna inbjudan fanns frågor att diskutera innan föreställningen. Klasslärarna berättade sedan om vilka fantastiskt bra diskussioner om mobbning som uppkommit i respektive klass.
Föreställningarna gick alla jättebra, och det var en fröjd att se stoltheten i deras ögon efteråt. De har av detta arbete verkligen blivit stärkta på många vis. Både självförtroendet av att stå på scen och förmågan att lösa konflikter på egen hand. Det är mycket stolta fröknar som om bara en vecka skickar iväg teaterensemblen på sommarlov! "
Av: Jennie Olsson, Mellansels skola
Skola & utbildning
Teater om mobbning i Mellansel
Inspirerade elever i Mellansel bjöd på uppskattad och viktig teaterföreställning under veckan som gick.
Publicerat