Hallå där …
Marcus Lindberg!
Vad fick du för respons när artikeln publicerades?
– Det var väldigt skojigt. Det var många som kommenterade och det var roligt för både mig och Friskis och Svettis där jag jobbar som tränare.
Hur känns det att vara centrum för vinnarbilden?
– Det är roligt, men det är Håkans fina jobb. Jag bara arbetade och Håkan fångade ögonblicket. Jag tycker att bilden representerar vad jag tycker att mammaträningen ska vara. De är inte egoistiska som tränar, snarare motsatsen. De tränar så att de kan vara starka mammor och orka med det tunga jobb det är att vara förälder. Det är viktigt och jag vill göra allt för att underlätta det för dem.
Fotografen Håkan Nordström om bilden:
– Det här reportaget var väldigt roligt att göra. Det var härlig stämning med bra bilder överallt. Just den här bilden fick jag jobba ganska mycket för och sprang runt Marcus medan han jobbade för att fånga honom, barnen och mammorna i rätt stämning. Eftersom det var rörigt med alla människor, bollar, färger och stök så valde jag att göra den svart-vit för att ta bort alla störande moment och lyfta fram det viktiga.
Om bilden:
Marcus Lindberg på Friskis & Svettis i Örnsköldsvik kör mammagympa med nyblivna mammor för att stärka deras kroppar. Barnen är naturligtvis med och stundtals har Marcus fullt upp, inte bara med att leda passet utan också med att ta hand om olyckliga barn så deras mammor kan träna i lugn och ro.
Hallå där …
Lars Westberg, Miva!
Hur känns det att just er annonskampanj vann?
– Det är superroligt. Det är som att få dubbel uppmärksammat på något sätt, både genom annonseringen och nu i och med priset. Dessutom är det en bekräftelse på att det var en bra kampanj på flera sätt.
– Det är också ett bevis på det goda och kreativa samarbetet som Miva har med Tidningen 7. Jag upplever ofta att både jag som annonsköpare och 7an har som gemensam ambition är att få annonseringen till något mer än bara just en annons. Åstadkomma något som sticker ut och griper tag i folk.
Vad har ni fått för respons på kampanjen?
– Vår kommun har beslutat att det ska vara frivilligt att sortera sitt matavfall separat och det gör att information spelar en mycket viktig roll för att motivera kunden att göra ett aktivt val. Vi har haft som målsättning att få en viss anslutningsgrad för separat insamling av matavfall och vi har i princip nått målet för den första etappen. I det första området har vi en bra anslutningsgrad på cirka 45 procent och i en utvärderingsenkät ser vi att en stor del tillgodosett sig informationen just via vår annonsering.
Om annonskampanjen:
Kommunägda Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB, Miva, var i behov av en ”röd tråd” för att effektivt informera om den nya matavfallsåtervinningen i Örnsköldsviks kommun.
Konceptet blev två illustrerade figurer; den gode som är hjälpsam och snäll, berättar hur man ska göra och om hur bra det är med matavfallsåtervinning, samt den onde som är lat och gör fel, väl medveten om vad som egentligen gäller.
Grodden
Grodden delas ut årligen av Gratistidningarnas Förening, GTF. Priset som har funnits sedan 2007 har under åren växt från tre till åtta kategorier och vinnarna hyllas numer på en stor gala i samband med GTF:s branschdagar.
Nyheter/Reportage
Vi vann!
Bästa foto och bästa annonskampanj. De fina priserna tog vi på 7an hem till Örnsköldsvik från Grodden-galan 2015 i Stockholm.
Publicerat