Sedan Miva bildades 2009 har en av bolagets ledstjärnor varit nöjda kunder. I praktiken har det bland annat inneburit ett proffsigare bemötande från alla som arbetar inom Miva, förbättrad information och större tillgänglighet för frågor och dialog.
– De här siffrorna är jätteroliga. Det visar att vi är rätt på rätt väg och att vi har kundernas förtroende. Men tack vare enkäten har vi också fått ett bra underlag kring sådant vi behöver se över och förbättra, säger Gerth Mattebo, vd på Miva.
Trygg, bra, ordning, dyrt och service
När kunderna med egna ord får beskriva Miva är de fem mest förekommande orden trygg, bra, ordning, dyrt och service.
– Kunderna ger en bra beskrivning av Miva. Det är riktigt att vi inte har de lägsta taxorna i landet, men heller inte de högsta. Vår utmaning är att i alla lägen ge kunderna så mycket valuta för pengarna som möjligt, säger Gerth Mattebo.
Rekordresultat för Må återvinningscentral
Resultaten visar också att fantastiska 99 % är nöjda med Må återvinningscentral. Motsvarande siffra för den mobila återvinningscentralen är 89 %.
87 % är nöjda med avfallshanteringen i kommunen. 88 % är nöjda med vatten- och avlopp-systemet i kommunen. Kundservice och information, som är två viktiga områden inom Miva, är 73 % respektive 78 % nöjda med.
NKI på 87 %
Nöjd Kund-Index, NKI, är ett nyckeltal för att beskriva kundnöjdhet då det gäller hur nöjda kunderna är totalt sett är med en verksamhet.
Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva) är ett kommunalt bolag som ansvarar för vatten och avlopp samt avfall och återvinning i Örnsköldsviks kommun. Bolaget tog över verksamheten från Tekniska kontoret den 1 januari 2009. Miva har drygt 100 medarbetare och omsätter 200 miljoner kronor.