Nyheter/Reportage

”I tankarna redan för 15 år sedan”

Det borde finnas förutsättningar för en ny annonsfinansierad tidningsprodukt i Örnsköldsvik. Ungefär så gick tankarna i Ågrenshuset vid millennieskiftet – och fem år senare blev det verklighet.
– Vi hade produkten i tankarna redan för 15 år sedan, säger Johan Eklund.

Det är på dagen tio år sedan kommunens invånare fick det första numret av Tidningen 7. Massor har inträffat sedan dess och letar vi efter pionjärer hittar vi den här kvartetten; Johan Eklund, Anders Lönn, Lars Winqvist och Anders Ögren. En första ägarkonstellation med rejält uppkavlade ärmar och den sistnämnde en inledande projektledare som brann för uppgiften. Alla med övertygelsen om att tiden var mogen för en veckodistribuerad gratistidning.
– Det var nära att vi kom igång redan hösten 2004. Men det fick dröja ett tag till innan vi kastade oss ut och provade vingarna, säger Johan Eklund med ett leende.
– I det absolut första läget handlade initiativet mest om att skapa lite mer jobb till oss själva som grafisk formgivning och tryck, berättar Anders Lönn.

Till en början var tanken att det redaktionella innehållet i huvudsak skulle handla om idrott och hälsa. Men snabbt blev alla på det klara över behovet av breddning och kort därefter handlade artiklarna om allt mellan himmel och jord med fokus på Örnsköldsvik.
– Det har varit en fantastisk resa över tio år, säger Johan Eklund, som representerar Grafisk kompetens i Norr AB, den enskilt största delägaren i Tidningen 7-bolaget; Mediapartner i Norr AB. Övriga delägare är TM Progress Holding AB, Didot Reklambyrå AB, Malux Holding AB samt Lars Winqvist och Håkan Nordström.



 

Publicerat