Örnsköldsvik är första flygplats att ledas från den nya centralen i Sundsvall och redan idag finns kapacitet att hantera ytterligare fyra flygplatser, i Sverige eller utomlands
Flygledaren i Sundsvall och flygtrafiken i Örnsköldsvik, 17 mil norrut. Det är verkligheten när projektet med Remote Tower Controle, RTC, går in i skarpt läge. Tekniken, framtagen av SAAB och LFV, har varit klar länge och under hösten har de sista tillstånden blivit klara. I och med det ska den första kontinuerliga verksamheten starta.
– Jag känner mig fullständigt lugn. Nu jobbar vi med de sista förberedelserna så att vi kan komma igång under första kvartalet 2015, säger Kristina Styrman, chef för ATS Örnsköldsvik på flygtorget.se.
Förutsättningen för att kontrollera en flygplats från annan plats, är att hela området täcks med kameror. Kamerorna överlappar varandra och med kraftfull zoom går att komma nära inpå föremål som eventuellt måste kontrolleras. Kamerorna är utrustade med tryckluftsknivar som håller rent framför linsen samtidigt som strömförsörjningen har två av varandra fristående backuppsystem. Signalerna, bilderna, från kamerorna har två olika överföringssystem till flygledaren som ser flygplatsen på 14 skärmar i ett Remote Tower Center.
Nyheter/Reportage
Ö-viks flygplats blir världsunik
I början av nästa år invigs det första fjärrstyrda flygledartornet. Därmed blir Örnsköldsviks flygplats först i världen med att flygtrafiken leds från en helt annan plats.
Publicerat