Skola & utbildning

Arbetsmarknadskunskap - lärande för yrkeslivet

Många timmar med inspirerande lektioner i arbetsmarknadskunskap för drygt 2000 elever i Örnsköldsvik, från åk 8 till åk 3 på gymnasiet, är nu avklarade och nu ser de två kommunikatörerna Maria Otto och Olof Dahlberg med tillförsikt fram emot en fortsatt satsning på denna verksamhet.

 Nu har ett år gått sedan de två kommunikatörerna anställdes och man kan se tillbaka på ett fantastiskt givande år. I en enkätundersökning som gjorts löpande under året framkommer att både elever, skolpersonal och samarbetspartners är mycket nöjda med satsningen på arbetsmarknadskunskap inom skolans ram.

– Det har varit ett fantastiskt och otroligt lärorikt första år för alla inblandade och vi känner verkligen att vi fått mycket bra respons från eleverna, säger de två kommunikatörerna.

På årets sista inspirationslektion på Parkskolan, tog Maria och Olof, bland mycket annat, upp värdet av att försöka få eleverna att hitta vilka drivkrafter som var och en har inom sig och som kan påverka valet av yrkesväg. Detta var något som eleven Rikard Norenius, som för övrigt vill bli designer av något slag, tyckte var nytt och intressant att tänka på.

En annan av de femton eleverna som deltog på lektionen var Isabelle Persson, elev på Introduktionsprogrammet (IM):
– Det var mycket lärorikt och bra att veta mer om arbetsmarknaden, så att man är bättre rustad inför kommande yrkesval.

I och med att man nu har träffat alla de drygt 2000 eleverna som planerades och alla nu har fått en grund att stå på, så kommer man att bygga vidare och utveckla ”Arbetsmarknadskunskap i skolan”.

– Vi har utvecklat ett antal moduler som ska svara upp till vilka olika behov som finns i de olika årskurserna, från åttan till gymnasiets avgångsklasser, inför kommande år. Dessutom kommer vi att utveckla samarbetet som vi har med företrädare från arbetsmarknaden i Ö-vik, säger Maria och Olof, två mycket inspirerade och nöjda kommunikatörer som har tydliga visioner och ser fram emot kommande år.

 

Fakta om Arbetsmarknadskunskap i skolan
Bildningsförvaltningen och Örnsköldsviks Industrigrupp har initierat en satsning efter en modell från Västerås där arbetsmarknadskunskap satts upp på schemat. Satsningen har utmynnat i ett samverkansprojekt mellan Länsstyrelsen, Landstinget, skolan och den lokala arbetsmarknaden som drivs genom den ekonomiska föreningen Destination Jobb , Örnsköldsvik. Den kompletterar studie- och yrkesvägledningen och ska ge elever kunskap om arbetsmarknadens möjligheter och därmed medverka till aktiva utbildningsval som leder till arbete. Destination Jobb ska också bidra till att förbättra kompetensförsörjningen för privata och offentliga arbetsgivare. Alla fem banker i Ö-vik är med och satsar på Arbetsmarknadskunskap i skolan. Det är Sidensjö Sparbank, Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken.

Facebook: Arbetsmarknadskunskap Örnsköldsvik

 

 

 

 

 

Publicerat