Samhällsinformation

Skolinspektionen kräver åtgärder- ger även beröm

Under hösten 2010 gjorde Skolinspektionen en tillsyn av Örnsköldsviks skolverksamhet. Idag kom den sammanfattande rapporten där man pekar på ett antal punkter som måste åtgärdas.

Det handlar framför allt om förbättrad uppföljning och utvärdering av olika verksamheter, förbättrat kvalitetsarbete, likvärdiga förutsättningar i grundskolorna för att nå kunskapsmålen samt utjämnade skillnader mellan pojkars och flickors resultat. Kommunen har sedan tidigare satt igång ett åtgärdsarbete när det gäller ett flertal punkter. Det handlar exempelvis om att följa upp och utvärdera orsakerna till variationerna i skolornas resultat, om att utjämna skillnaderna mellan pojkars och flickors resultat och om större överensstämmelse mellan betygssättning och resultat i nationella prov.

– Vi känner igen och har gjort samma bedömning som Skolinspektionen inom flera områden, säger skolchefen Thorbjörn Öhlund. En gemensam nämnare som vi ser är att det finns en del skillnader mellan våra skolor och skolområden i sättet att arbeta och att det därför krävs bättre uppföljning och utvärdering. Lika goda förutsättningar till lärande ska finnas oavsett i vilken skola man går, men lösningarna kan variera och ett erfarenhetsutbyte ska finnas mellan skolledningarna.
– Det handlar också om att ställa högre krav på eleverna, att sätta ribban högre för att resultaten ska bli bättre, fortsätter han. Bildningsförvaltningen kommer nu att gå igenom rapporten med samtliga skolområdeschefer och rektorer för att skapa ytterligare fokus på att möta upp mot Skolinspektionens kritik.
– Rapporten ger oss en välkommen sammanfattning över de gemensamma utmaningar som är viktiga att samlas kring. Inte minst pekar den på hur viktigt det är med tydlig styrning och med rektors ansvar. Tillsammans med den nya skollagen och en tydligare läroplan kommer den att vara ett viktigt verktyg för att skapa resultat. Bedömer avvikelser Skolinspektionen granskar sådana faktorer som har betydelse för en god lärandemiljö och för elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen och bedömningen gäller hur kommunen avviker från de krav och förväntningar som finns inom. Tillsynen gjordes av förskoleverksamhet, pedagogisk omsorg, skolbarnsomsorg, barn- och ungdomsutbildning och vuxnas lärande, men ger inte en heltäckande bild av verksamheten.
Sammanfattningsvis pekar Skolinspektionen på behovet av åtgärder när det gäller:
-Uppföljning, utvärdering och kvalitetsarbete - Kunskapsresultaten inom grundskolan
- Varierande storlek på barngrupper inom förskolan och tillgång till lokaler
- Variationer i skolornas resultat
- Elevernas förutsättningar att få mer likvärdiga förutsättningar för att kunskapsmålen oavsett i vilken skola man går
- Skillnaderna mellan pojkars och flickors resultat
- Rektorernas ansvar för sitt pedagogiska ledarskap Skolinspektionen understryker också att det bedrivs ett mycket bra arbete mot ökad måluppfyllelse i flera skolor och verksamheter.
Stora satsningar har gjorts på kompetensutveckling och det bedrivs ett positivt utvecklingsarbete i bland annat matematik, IKT-pedagogik (information, kommunikation, teknik) och utepedagogik och en betydligt högre andel anställda har pedagogisk högskoletbildning än riksgenomsnittet. Man pekar även på gymnasieskolans resultat som ligger högre än genomsnittet i riket och på en väl fungerande vuxenutbildning.
Publicerat