För andra året i rad har en nationell mätning genomförts av hur patienter upplever kvaliteten i primärvården, och denna gång omfattar enkäten för första gången både sjuksköterske- och läkarbesök.
Av de tillfrågade i länet svarade 45 procent på enkäten vilket är betydligt färre än i fjol då svarsfrekvensen låg på 62 procent. Skillnaderna mellan vårdcentraler finns både när det gäller offentlig drivna och privata, liksom när det gäller i tätort och glesbygd. Patienterna fick svara på 60 frågor. Värdet av patientens upplevda kvalitet anges mellan 1 och 100, där bästa resultat är 100. Mest nöjda var patienterna med det bemötande de fick på vårdcentralerna. Där är värdet i länet 86 i undersökningen. Förtroendet får värdet 81 och tillgängligheten till vårdcentralen får värdet 80.
Det lägsta värdet gav patienterna i länet på frågan om de ansåg att de fått tillräcklig information om sitt tillstånd, endast 74.
I mätningen året innan var det väntetiderna som fick det lägsta resultatet bland länets patienter. Utifrån resultaten kan man se att patienterna över lag är mer nöjda med sjuksköterskebesöken än med läkarbesöken, vilket är lika med resultatet i riket i stort.
Generellt är patienterna något mindre nöjda med kvaliteten i besöken än genomsnittet i landet, och något mindre nöjda 2010 jämfört med 2009.
Huvudsyftet med enkäten är att ge vårdcentralerna ett unikt underlag för deras fortsatta förbättringsarbete.