Solen står lågt på himlen. Vi hann inte fram i tid för lotsning (går bara att åka upp i floden under dagens ljusa timmar) men det gör mig ingenting. En natt till ankars ger mig alldeles lagom med tid för att ordna allt inför avmönstring och avlösning.
På en sådan här arbetsplats är det två rätta män på rätt plats så att säga. Besättningen finns i två uppsättningar där en är hemma på ledighet medan den andra är ombord och jobbar. Här blir det ungefär fyra stycken besättningsbyten per år. Ni som jobbar i land klarar er i bästa fall undan med ett, när det är dags för sommarsemester. Om den vikarien då skulle visa sig vara katastrof får ni i alla fall vara ifred ett helt år tills nästa gång.
Som på vilken arbetsplats som helst, är det även på sjön bäst att ha en fast avlösare som redan kan båten. Då blir avlösningen bara en snabb genomgång av de senaste månadernas arbete ombord, samt lite info om vad som kommer att hända framöver. Är det istället en gröning som ska skolas in blir det en längre historia, helst går man dubbelt någon vecka om det finns möjlighet. Min avlösare är definitivt ingen etta gluttare så jag är lyckligt lottad. Man kan till och med säga att det var han som suddade bort min gröna min när jag först kom till den här båten för cirka året sedan.
Efter morgondagens Shell vetting (oljebolagets inspektion av fartyget), lossning och invägning av båten (vi ska banta ner Carla från 45000 till nätta 30000 ton för att få komma till vid kaj nummer två) kastar jag in handduken och drar hem till Norden. Skönt så in i Norden!
Baarappapapapapapapa!