Hela den Indiska oceanen anses vara ett högriskområde när det gäller piratverksamhet. Och det är inte fråga om några billiga piratkopior a la Jack Sparrow. Här är det den fattiga somaliertypen som inte har så mycket annat att välja på än att kapa handelsfartyg när romen tagit slut. Så även om vi bara ska hålla oss efter Indiens västra kust (Västindien?) råder alltså en piratberedskap ombord. Detta innefattar två utkikar på bryggan om kvällarna. Trevligt med extra sällskap säger jag - så länge jag slipper gå dubbelt. Jag har turen att under dessa dagar få upp den roliga pumpmannen Allan på vakten och jag kan lova er att piraternas skräck inte kommer i närheten av att rubba hans roligheter.
Igår kväll berättade han en självupplevd, tillika utagerad, pirathistoria från tidigt nittiotal då han jobbade på en båt som ofta gick igenom Malacka sundet. På den tiden var det mer vanligt att pirater kom ombord och rånade fartygen. En av styrmännen var extra rädd under dessa passager, och vid ett mörkt tillfälle bestämde sig Allan för att skoja lite med honom. Han och en annan matros klättrade upp till bryggan, yttervägen, och körde en överraskande tittut-lek med den stackars styrmannen, som blev så rädd att han rusade iväg - och alltså lämnade fartygets brygga obemannad mitt i tätaste sundet. Nu var det Allans tur att bli rädd. En rejäl utskällning (och grogg) senare kunde Allan + side kick skratta åt det hela och nöjt konstatera att åsynen av den rädda styrmannen lätt var värt den radda besvärjelser skepparen senare överöst dem med.
GPS: Se relaterade länkar
Ps. Efter lossning/ lastning i Indien blir den antingen Singapore eller Red Sea Och runt den 20:e mönstrar jag förhoppningsvis av på något av ställena!