Bolaget grundades 1997, har huvudkontor och utvecklingsavdelning i Örnsköldsvik och i dag närmare 120 anställda.
Försäljnings- och marknadsorganisation finns i Stockholm med försäljningskontor i Norden, Frankrike, Tyskland, Italien, Benelux, Spanien, Portugal, Libanon, Singapore och Hong Kong samt sex kontor i Kina.
Clavister har idag världsledande produkter och befinner sig på en marknad med stark tillväxt. Efter en lång period av utveckling ser vi goda möjligheter för företaget att ytterligare växa internationellt och skapa stark tillväxt, säger Eva Nordlander, VD, SamInvest Mitt AB.
Investeringspartner till SamInvest, som förvaltar en offentligt finansierad riskkapitalfond, i investeringen är två privata investerare som satsar ett lika stort belopp.
Clavister AB är vid en jämförelse i branschen det "lilla svenska bolaget" som utvecklar säkerhetslösningar i världsklass och som opererar på en global marknad med mycket kraftig tillväxt. Exempel på kunder är Ericsson, Nokia, D-Link, E-on, Regus, Softbank och Radisys. Totalt har bolaget 150 000 produktinstallationer fördelat på ca 25 000 kunder.
Vi är relativt stora i Norden och tiden är nu mogen för att öka tillväxttakten ytterligare internationellt. Vårt fokus är Europa, Mellanöstern och delar av Asien, säger Clavisters VD och grundare Peter Johansson och fortsätter:
Tekniken har vi. Därför är expansion och försäljning de enskilt viktigaste områdena. Förutom att knyta till oss fler kompetenta medarbetare, systemintegratörer och partners pågår ett strategiskt arbete för att stärka upp vår styrelse och ledning med erfarna och namnkunniga personer.
Sedan drygt fem år tillbaka har Clavister utvecklat en ny produktplattform som lanserades i början av detta år mot några få valda kunder inom telekomsektorn och som under början av 2012 kommer lanseras mot företagsmarknaden. SamInvests investering, som är en del i en större emission, ser Peter Johansson som symboliskt viktig inför fortsättningen:
Clavister blir mer och mer ett internationellt företag. Men så länge vi kan påverka det kommer vi att sträva efter att bolaget ska vara svenskt och ha ett hjärta i Norrland.