Stroke (blodpropp eller blödning i hjärnan) är den främsta anledningen till handikapp och den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige.
Upptäck symtomen larma i tid!
Kampanjen ska få allmänheten att känna igen symtomen vid stroke och larma direkt. Syftet är att få fler att överleva stroke med minimalt handikapp. Kampanjen startar idag, 7 oktober. Den bygger på Socialstyrelsens nationella riktlinjer om strokesjukvård (2009) som rekommenderar en förstärkt informationssatsning om stroke till allmänheten.
En klok investering
Bakom kampanjen står Sveriges landsting och regioner som under tre år tillsammans satsar cirka 50 miljoner kronor på kampanjen.
Landstingen och regionerna gör nu en klok, gemensam investering i människors hälsa, säger Lena Lundgren, ordförande i projektets styrgrupp och till vardags hälso- och sjukvårdsdirektör i Östergötland.
Genom att sprida kunskap om strokesymtomen, och vikten av att larma 112 direkt, vet vi att vi kan rädda människor till ett bättre liv. Det är värt oerhört mycket för de enskilda människorna och för samhället i stort.
Vetenskaplig uppföljning
I projektet ingår också strokeexperter och medicinska rådgivare som granskat budskapen och som ska följa upp kampanjens resultat med hjälp av noggranna mätningar. Ett av de viktigaste målen med kampanjen är att förkorta tiden från symtom till alarm.
Vi ska följa upp resultaten av kampanjen vetenskapligt, berättar professor Lars Rosengren, en av ledamöterna i expertgruppen.
Genom att göra kännedomsmätningar under kampanjens gång kan vi mäta hur kunskapen om strokesymtomen ökar hos befolkningen. Genom nationella kvalitetsregister räknar vi också med att kunna se om tiden från symtomdebut till larm förkortas.
En annan del av kampanjen är förbättringsarbete i sjukvården. I varje landsting eller region finns en processledare utsedd, i Västernorrland Lena Lindgren.
Kampanj i flera media
För att nå ut till så många som möjligt ska kampanjen synas i olika media. En reklamfilm på TV4 kommer att följas upp av annonser i såväl de större morgontidningarna samt i fackpress. Kampanjen arbetar också via sociala media och kommer att ha en egen sida på Facebook med nyheter, bilder och videoklipp.
Webbplatsen, strokekampanjen.se, blir navet i kampanjen och kommer bland annat att innehålla filmer med anhöriga som berättar om hur de räddat livet på någon i sin närhet som fått stroke. På webbplatsen kan man också lära sig de vanligaste varningssignalerna och vikten av att larma i tid genom det så kallade AKUT-testet.