Motor

Ö-vik nästjumbo i bältesligan

De allra flesta i Örnsköldsvik använder bilbälte. Men vid en mätning visar det sig att kommunen är näst sämst i den ligan i Västernorrland.

Bältesanvändningen i tätort är historiskt hög i Sverige, både för förare och passagerare, men skillnaderna mellan kommunerna är enormt stora.

Det visar NTF:s nya bältesmätningar som för första gången omfattar samtliga 290 kommuner i landet. Bäst i landet är Piteå och Hylte kommun med 99,7 respektive 99,4 procents bältesanvändning. I Västernorrland toppar Sundsvall med 98,8 procent medan Kramfors noterar den lägsta bältesanvändningen i länet med 76,3 procent.

– Att vi numera noterar en bältesanvändning i framsätet på 92,6 i landet som helhet, för övrigt en ökning med 2,1 procentenheter jämfört med 2010, är en stor framgång och visar att beteendet genom påverkansarbete blir bättre i trafiken. Samtidigt finns det fortfarande kommuner där tre av tio i framsätet struntar i bilbältet, säger Lars Rehnström, NTF Västernorrland.


Det innebär också att av de tre kommuner Sundsvall, Sollefteå och Örnsköldsvik som ingår i projekt ”Kommunkampen”, som är en tävling i trafiksäkerhet vinner Sundsvall denna gren.

Vad de stora skillnaderna mellan kommunerna beror på kan man bara spekulera om, men generellt gäller att ju tätare trafik desto större är riskupplevelsen och desto bättre brukar bältesanvändningen vara. Men det är inte bara risken för olyckor som spelar in, utan även risken att fastna i en poliskontroll.
Som alltid när det gäller bättre trafiksäkerhet styrs det av ett antal samverkande faktorer, NTF och medlemsorganisationernas informationsaktiviteter kombinerade med polisens övervakning har betydelse, liksom att fler och fler nya bilar är utrustade med bältespåminnare. Dessutom har samhället signalerat att man ser allvarligt på brott mot bälteslagen genom att höja bötesbeloppet från 300 kr till 600 kr 2002 och ytterligare en höjning till 1~500 kr 2006.

– Polisens kontroller syftar till att öka bältesanvändningen och därmed bidra till att färre skadas eller dödas i trafiken. Övervakning av bilbältesanvändningen är vid sidan av hastighet och nykterhet prioriterade områden för polisen, säger Stefan Westerlund, Trafikpolisen Västernorrland.

– Det är mycket glädjande att Västernorrland noterar en kraftig förbättring det senaste året och nu är det tredje bästa länet i landet. Vi måste ju komma ihåg att bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med över 50 procent, fortsätter Lars Rehnström, NTF Västernorrland.
Publicerat