Hälsa

Glöm inte lyse och reflex när du cyklar

Mer än var fjärde cyklist som krockat med en bil i mörker hade varken lyse eller reflex på cykeln vid olyckstillfället. Dessutom är andelen cyklister med allvarliga skador större under den mörka årstiden.

 

Allt fler cyklar under det mörka halvåret, vilket är positivt för både hälsan och miljön. Men det finns också risker med att cykla i mörkret. Enligt en studie som genomförts av försäkringsbolaget If hade mer än var fjärde cyklist som krockade med en personbil i mörker varken lyse eller reflexer vid olyckstillfället.

– Reflex och lyse borde vara en självklarhet för alla som cyklar i mörker. Det är en billig livförsäkring, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafikforskare på If. 

Studien visar även att risken för svårare skador är högre i mörker än i dagsljus. Svåra till dödande skador utgör drygt tio procent i mörker mot fem procent vid olyckor som skett i dagsljus.

Personskador hos cyklister som är av svårare karaktär är mer koncentrerade till hösten, framför allt till oktober och november. Detta indikerar att mörker och dåligt väder är riskfaktorer även om antalet cyklister, och därmed olyckor, är färre.

En person med reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset från en bil. En bilist som kör i 50 km per timme har därmed nio sekunder på sig att styra undan. Utan reflex har bilisten mindre än två sekunder på sig vid samma hastighet.

Publicerat