Resultaten av den nationella undersökningen Kollektivtrafikbarometern visar att kollektivtrafikens andel i Västernorrland under 2011 har ökat från 8,61 procent till 9,22 procent.
Kollektivtrafikbarometern analyserar en rad frågor kring kvalitet, service och resvanor både hos allmänhet och hos resenärer. Till exempel ligger nöjdheten med senaste resan på höga 82 procent där riksgenomsnittet är 79 procent. Den generella nöjdheten med Din Tur är hos resenärer 61 procent, där riksgenomsnittet är 59 procent. Däremot är den generella nöjdheten med Din Tur 45 procent hos allmänheten, där riksgenomsnittet är 49 procent. Din Tur är det transportkoncept som Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län erbjuder länets kollektivtrafikresenärer. I konceptet ingår buss-, taxi- och tågtrafik samt Beställningscentralen för färdtjänst- och sjukresor.
Att senaste resan ligger över riksgenomsnittet, men den totala nöjdheten med Din Tur ligger på låga 45 procent hos allmänheten kan betyda att våra tjänster är bättre än vårt rykte. Undersökningen visar att resenärer över lag är mer nöjda med Din Tur än allmänheten, säger Per Eriksson, tillträdande myndighetschef på Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.
Tittar man på andel resande västernorrlänningar som är nöjda med informationen vid trafikstörningar hamnar Din Tur på låga 16 procent mot riksgenomsnittet 25 procent.
Vi jobbar på att få ut realtidsskyltar på 64 platser runt om i länet som ska förbättra information ut till resenär. Vi kommer även satsa på ökad information ut till resenär och allmänhet med andra aktiviteter.