Bättre kontinuitet för brukarna och förbättrade arbetsvillkor för medarbetarna är målet med ett omfattande utvecklingsarbete som omsorgsnämnden gett i uppdrag till välfärdsförvaltningen. Uppdraget som främst berör verksamheterna hemtjänst, resursplanering, särskilda boenden, LSS-boenden samt daglig verksamhet innehåller en översyn av personalkontinuitet, kompetensmatchning och ekonomi.
I detta utvecklingsarbete är medarbetarnas delaktighet en grundförutsättning. Enhetschefer och totalt 2 000 vårdare har fått beskriva upplevda förbättringsområden och ge förslag på lösningar.
Genom aktiva och delaktiga medarbetare förbättrar vi vården. De som tar del av vård och omsorg ska uppleva kontinuitet och kompetens och våra medarbetare ska känna yrkesstolthet och delaktighet. Det är mot den bakgrunden vi nu ger förvaltningen detta uppdrag, säger omsorgsnämndens ordförande Anna-Belle Strömberg.
Kontinuiteten en kärnfråga
Något som medarbetarna starkt betonar är att personer som är beroende av vård och omsorg ska få möta välbekant personal med rätt kompetens. Med den utgångspunkten ser medarbetarna till exempel problem med den poollösning som innebär att man, över verksamhetsgränserna, ersätter varandra vid frånvaro.
Genom den renodling av tjänstgöringsgrader som förvaltningen inledde 2007, och som nyligen genomförts i det sista distriktet, fick uppskattningsvis 400 vårdare möjlighet att arbeta mer. Hälften kunde gå upp på heltidstjänster och lika många fick sina deltidstjänster utökade till 75 procent. Ett resultat av detta var att vi fick en överanställning motsvarande 100 årsarbetare. Den extra tiden lades ut i schemat som poolpass. Kostnaden på cirka 40 miljoner kronor ska finansieras genom minskat behov av korttidsvikarier, säger förvaltningschef Håkan Olsson.
Den återkoppling vi nu fått, visar att lösningen med poolpass är ett av de områden vi behöver se över. Kontinuiteten behöver förbättras så att våra brukare i högre grad får möta välbekant personal och att våra anställda behöver möta färre brukare. De ska känna sig trygga i att de har den kunskap som behövs för att ge varje brukare omvårdnad utifrån hans eller hennes behov, fortsätter Håkan Olsson.
Konstruktiva lösningar
Återkopplingen från verksamheterna bildar en viktig grund för det utvecklingsarbete som nu ska fortsätta i dialog med medarbetarna.
Vi har fått många förslag på konstruktiva lösningar. Dessa kommer vi att jobba vidare med för att se hur förslagen kan gynna verksamheten och medarbetarnas arbetsmiljö. Lösningarna kan kanske se lite olika ut inom olika områden och verksamheter. Med flexibilitet och delaktighet från medarbetarna har vi alla möjligheter att utveckla vår verksamhet och samtidigt stärka förutsättningarna för en ekonomi i balans, framhåller Håkan Olsson.