Visste du att cirka en procent av Sveriges energiförsörjning går till att hålla gruvornas verksamhet igång? Det här dessutom bara energin som går till att ventilera gruvorna, ytterligare en halv procent går till kringliggande verksamheter.
Att ta avstånd från fossila bränslen är något man i Sverige nu har arbetat med i flera år så på flera sätt kan vi ses som ett föredöme när det kommer till en grön energipolitik. Men miljövänlig el utgör bara cirka en tredjedel av vår totala energitillförsel. Resten av energin kommer främst från kärnkraft, råolja och oljeprodukter.
Det finns ett stort intresse kring att helt gå över till miljövänliga energikällor, men hur gör man när det årliga utbudet på vindkraft, biogas eller vattenkraft inte möter efterfrågan på elektricitet och bränsle? Man gör en hybridlösning.
Elhybrider är något som många i dag känner till i personbilar, men inom tung industri så som skogsnäring, gruvnäring och logistik finns det ännu problem som måste lösas.
Framtidsseminariet förra veckan i Arkens konferenslokal Pinassen handlade om just detta. Här möttes företag och organisationer som arbetar med att diskutera lösningar för framtiden. Hybridteknik möjliggör hållbara systemlöningar för specialfordon och många inom näringslivet, lärosätena och offentlig sektor vill samverka för att skapa en snabb utveckling inom området. Ett av företagen har redan etablerat sig starkt inom det militära, men är nu intresserade av att tillsammans med andra bryta ny mark inom den civila marknaden.
- Vi ser många möjligheter här, säger Carl-Gustav Löf, chef för elhybrider på BAE Systems. Det viktiga är att vi skapar någon form av "kritisk massa" när det gäller kunskap och kompetensutveckling. Av de företag och organisationer som samlats här idag ser jag inte att vi konkurrerar med någon annan. Istället har vi gemensamma intressen och kan tillsammans utveckla nya produkter, teknologier och lösningar. Det tror jag kan bli en dragningskraft som kan få människor att vilja flytta till Örnsköldsvik.
BAE Systems bidrag till dagens diskussioner med att visa upp deras produkt, det elektriska drivsystemet TorqE. Drivsystemet är framtaget för att användas i fordon som väger mellan 20 till 130 ton, något man med fördel kan integrera i såväl tunga gruvmaskiner som markfordon på flygplatser.
Seminariet har arrangerats av Örnsköldsviks kommun, BAE Systems, Elforest, Holmen Skog, Hybricon, Mittuniversitetet och Umeå universitet. Kommunens delfinansiering av seminariet ingår i projektet Världsklass 2015, som bland annat ska göra Örnsköldsvik till en mer attraktiv plats att bo i.
- Det här seminariet kliv mot att möta de fem utmaningarna vi ställs inför, säger Gun-Britt Hägglund, utbildningschef på Örnsköldsviks kommun. Vi ser det här som en möjlighet att utnyttja den kompetens vi har inom kommunen och samtidigt utveckla den. Det ska alltså i förlängningen leda till nya jobb och nya utvecklingsmöjligheter.
Kommunen menar att seminariet inte bara är till för att industrier ska kunna hitta till nya marknader genom nya produkter, utan det ger även tillfälle för universitet, högskolor och organisationer att knyta ett starkare band till företagen genom ny kompetens.
- Vi har sett goda effekter av det här utifrån processens utveckling, säger Lena Finne Jansson, Researchcoordinator på kommunledningsförvaltningens tillväxtavdelning. Man har kunnat nätverka med företag, offentlig sektor och universitet. Det finns ett behov i de näringar som är viktiga för Örnsköldsvik, som exempel skogsnäringen. I ett norrlandsperspektiv finns det även behov i gruvnäringen och i utsträckningen även näringen för logistik. Genom seminariet vill vi så ett embryo och se vilka som tackar ja till dansen.
På seminariet deltog bland annat Energimyndigheten, Luleå Tekniska Universitet, Umeå Universitet, Elforest, Hybricon och Process IT. Seminariet öppnades och modererades av Peter Blomkvist, styrelseordförande och tidigare VD för Processum Biorefinery Initiative AB och innan dess Vice VD för Domsjö Fabriker AB.