Trafik

Därför får man parkeringsböter i Örnsköldsvik

Under första halvåret 2024 har 484 parkeringsböter, till ett värde av 396 200 kronor, delats ut på gatumark i Örnsköldsviks kommun. Det är tolv fler än under första halvåret 2023 och 24 färre än under samma period för två år sedan.

Totalt rör det sig om 2 615 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på drygt 2,1 miljoner kronor i kommunen mellan den 1 januari 2022 och den 30 juni 2024, visar en genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas. 

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Örnsköldsvik har fått betala 800 kronor för att ha parkerat på fel sida vägen enligt datumparkering. Totalt rör det sig om 958 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 766 400 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. I riket som helhet har flest fått böter för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande. 

Kommunerna bestämmer hur mycket det kostar att parkera fel på gatumark, mellan 75 och 1 300 kronor. Transportstyrelsen hanterar inbetalningen och behåller 53 kronor för att täcka sina kostnader. Resten går till kommunen. Om böterna betalas först efter förseningsavgift går 113 kronor av dem till Transportstyrelsen. Pengarna för parkeringsanmärkningar som polisen utfärdar behåller Transportstyrelsen helt och hållet. 

Det som i dagligt tal kallas parkeringsböter kan delas upp i två kategorier. På tomtmark utfärdas det som kallas kontrollavgift av markägare eller privata parkeringsbolag, medan kommuner eller polis utfärdar parkeringsanmärkningar på gatumark. Uppföljningen av kontrollavgifter sköts av parkeringsbolag eller markägare, medan parkeringsanmärkningarna, alltså felparkeringar på gatumark, administreras av Transportstyrelsen som bevakar att betalningen kommer in och i annat fall skickar påminnelser och överlämnar ärendet till Kronofogden. Den här artikeln bygger på den senare kategorin; felparkeringar på gatumark.

Publicerat