UTBILDNING

Flygande start

Vad framtiden redan nu håller i sitt sköte när det gäller användningsområdet för drönare finns kunskap om i Örnsköldsvik. Här utbildas numera elever för framtidsyrket fjärrpilot.

På Örnsköldsviks Airport har 30 studenter nyligen påbörjat den nya högskoleutbildningen "UAS fjärrpilot och operatör inom kategori specifik". Uttagna av 500 sökande läser de mellan september och juni ett kursinnehåll som omfattar allt från flygteori, mjuk- och hårdvara till juridiska spörsmål. Efter utbildningen, som kommit till stånd i samarbete mellan YH Akademin, Örnsköldsviks kommun och Örnsköldsvik Airport, erhålls kompetensbevis att arbeta som UAS-fjärrpilot med flyguppdrag inom kategorin specifik vilket bland annat, och till skillnad från kategorin öppen, tillåter drönaren att flygas utom synhåll.
– Ingen annanstans finns så goda förutsättningar som här i Örnsköldsvik, vi har en kommun och en flygplats som sedan länge hunnit arbeta med remote (fjärrstyrning) bakom oss, säger operatören och läraren Joachim Stenberg.
– Som kommun är det spännande att vara ett nav i detta, vi har politiken i ryggen och är väldigt stolta över det som sker. Nu gäller det att sprida budskapet och prata privat- och samhällstjänster överlag, säger Erika Lundquist, utvecklingsstrateg på tillväxtavdelningen.

För möjliga drönartjänster finns det gott om. Joachim och utbildningsledaren Jonas Wadin lyfter en rad exempel:
– Ta search and rescue, eller att visuellt se hur en skogsbrand sprider sig. Det går att mäta luftföroreningar, utföra transporter av hjärtstartare, fasadtvätt, inspektioner av en bro. Med radar och specialkameror kan granbarkborren identifieras och ett specifikt träd lyftas bort. Eller människor – det finns drönare som kan lyfta ett ton. Även drönare utrustade med sonar-skanning för bruk under vatten.
Med drönare elimineras också riskfaktorer, exempelvis för helikoptrar med uppdrag att inspektera en elledning. 

I utbildningen läggs stor vikt på säkerhetstänk. Det vet bland annat eleven Stefan Lundquister från Göteborg.
– Jag jobbar inom byggbranschen och har intresse i hur tekniken utvecklas, det här blir ett bra komplement till att tidigt identifiera säkerhetsrisker i ett byggprojekt, säger han och fortsätter:
– Flygningen är det enklaste, kanske tio procent av allt. Den mesta tiden går till att förbereda och planera för att flygningen ska ske på så säkert sätt som möjligt.
En annan elev, Oliver Kempe från arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholm, har sökt sig till utbildningen för att hjälpa arbetssökande ungdomar att ta öppna certifikat och en tredje, Simon Kallin från Östersund, för att utveckla sin befintliga eventfirma att även utföra takinspektioner.
Några ö-viksbor hittas inte bland årets elevkull. Då utbildningen beviljats tre uppstarter finns ny chans hösten 2024 och 2025.

Publicerat