Att säga att Eliyah Sundström älskar matematik vore en överdrift. Utmaningen i att lära sig och förstå nya saker – såväl inom matematik som livet i stort – lockar däremot ständigt. I det första fallet har den blott 16 år fyllda Eliyah, som från nioende klass flyttats upp till första året på Höga Kusten Teoretiska Gymnasiums naturvetenskapsprogram, redan förskansat sig en hel del kunskap.
Minst sagt.
– I nian fick jag läsa mattelektioner på gymnasiet, nu har jag tentat av alla mattekurser där och läser tillsammans med civilingenjörerna på Umeå universitet, parallellt med gymnasiet, berättar Eliyah som när han inte pendlar till björkarnas stad eller pluggar i centrala Örnsköldsvik bor på Nötbolandet tillsammans med sina föräldrar och yngre tvillingsyskon.
På universitetet har Eliyah bland annat läst envariabelanalys 1 och 2, linjär algebra och flervariabelsanalys för civilingenjörer. Matematik har han alltid haft fallenhet för.
– Jag minns hur han ganska tidigt ville ha utmaningar vid läggdags, säger pappa Peder. När Eliyah var 5-6 år och hade svårt att komma till ro fick han lite mattetal att göra, typ "274/17" – det han kunde ligga och klura på länge. Så matematiken var kul tidigt.
Däremot är det inte ekvationer och tal som intresserar. "Råräkning", som Eliyah kallar det, är inte alls särskilt roligt eller imponerande. Att vara och bli bra på matematik handlar snarare om att se hur saker hänger ihop och lära sig ett helt nytt språk.
– Matematik är att lösa problem och lära sig hur världen fungerar, säger Eliyah. Lära sig nya koncept. Det går att förklara mycket med matte; gravitation och acceleration, hur ett objekt kommer bete sig beroende på var det befinner sig. För mig handlar det inte så mycket om koden i sig, den kan en miniräknare göra.
Utlopp för sin nyfikenhet på matematik hittade Eliyah nämligen tidigt i programmering, där just kodning ligger till grund. Genom att utveckla först mindre till allt större program kom möjligheten att tillämpa kunskaperna på ett praktiskt sätt och som högstadieelev tog han sig hela vägen till final programmerings-SM för gymnasiet.
Att utmärka sig i ett skolämne har Eliyah dock inte alltid upplevt som något positivt när möjligheten till utveckling i form av fortsatta utmaningar visat sig begränsade i ett regelstyrt skolsystem. Under en tid tappade han motivationen för matematiken och därmed för övriga ämnen.
– På ett sätt är den världen väldigt administrativ och fyrkantig, säger Peder. Egentligen skulle kanske många elever ha en friare gång, att vissa kan accelerera i stället för att stanna kvar. Broskolan såg exempelvis till att Eliyah kunde läsa matte med gymnasietreorna, det gjorde de fantastiskt bra.
– Och läraren jag har nu (Sara Sjöberg på HKT) är fantastiskt bra, utan henne hade jag inte kunnat göra det jag gör, säger Eliyah. Det är bra att ha lärare som pushar en. Men det är inte alltid jag orkar plugga matte, jag förstår dem som tycker att matematik är tråkigt, vissa delar är supertråkiga. Samtidigt hänger allt ihop med saker man läst innan; det du lärde dig i ettan i grundskolan förstår du inte förrän i trean, att – "aha, det var så det funkade". Den känslan, när man når en insikt ... det är en tillfredsställelse.
Vad hoppas du få för användning av dina kunskaper senare?
– Jag vet inte. Systemutvecklare hade varit kul. I bakhuvudet har jag också alltid haft stridspilot, det kräver mental och fysisk förmåga och att ta snabba beslut. Jag gillar nog inte repetitiva kontorsjobb. Jag vill ha ett spännande jobb, då det händer det saker hela tiden. Det tycker jag är roligt.