DESIGNHISTORIA

Månraketen från Uppsala

”Den verkliga bomben på svensk mopedmarknad, den framtida stratosfärtorpedens enkelt rena och sköna linjer”. Så beskrev pressen Crescent 2000 när den lanserades 1955. Den, och många andra, klassiska svenska mopeder man kan nu se på Örnsköldsviks museum och konsthall.

Mopeden – en svensk designhistoria. Det är rubriken på utställningen som öppnar nu på lördag 1 april, och som visas ända fram till 16 september – med en rad kringaktiviteter på vägen.

Utställningen kommer av många – kanske främst gubbar i min egen ålder, och äldre än så – garanterat att upplevas som en riktigt nostalgikick. För vem minns inte känslan av att kicka igång sin älskade moppe? Särskilt efter att ha plockat isär den för att med alla tänkbara knep trimma den, få den att skjuta iväg med betydligt högre hastighet än de tillåtna 30 km/h.

Mopeden föddes genom en lagändring 1952, man ville skapa ett allemansfordon med avsikt att öka arbetarklassens rörlighet i samhället. Utvecklingen blev explosiv, och även om mopeden var ett förprogrammerat fordon med en lagstadgad, mycket blygsam, toppfart så hämtades faktiskt inspirationen från amerikanska bilar, jetflyg och till och med rymdraketer.

Industrin såg stora affärsmöjligheter i att varje år sälja nya avancerade modeller till en helt ny och köpstark kundkategori. Det var tonåringarna man vände sig till, och framförallt grabbarna.

– Jag hade inte moped själv som ung. Jag var den som cyklade och tittade avundsjukt på de som hade moped. Men jag har alltid varit fascinerad av mopeden som fenomen och kulturyttring, mer än som egen nostalgi, berättar Claes Johansson, som ligger bakom den här utställningen.

Claes är författare till storsäljande boken ”Tretti Knyck! – mopeden i Sverige” och även ”Moppefeber” och ”Folkhemmets farkoster”, en bok om hemmabyggda cykelbilar och bilar – ett annat av hans specialområden. Han har också gjort fotoutställningen ”Bilar & Platser”, dokumentärfilmen ”En bilaffär” och man kan höra honom i Klassikerpodden. Han är i dag anställd på tidningen Klassiker och chefredaktör på tidningarna Moped samt Saab Cars Magazine.

– På senare år har jag börjat titta på formgivningen av moppar och då öppnades plötsligt en helt ny värld när jag insåg att det var namnkunniga formgivare som låg bakom. Jag blev väldigt fascinerad av det.

Industrin anlitade etablerade industridesigners som Sigvard Bernadotte, Björn Karlström, Sixten Sason och Pelle Petterson – som designade klassikern Volvo P1800 – för att skapa moderna mopeder. Claes vill med sin utställning lyfta fram mopeden i ett designhistoriskt ljus, i en kontext med samtida föremål och med koppling till kända formgivare.

Här synliggörs exempelvis kopplingar mellan SAAB-bilarna och Husqvarnas mopeddesign, mellan Bernadottes ergonomiska kontorsmaskiner och hans mopedexperiment, och mellan Pelle Pettersons sportbil Volvo P1800 och hans extroverta sportmoped.

”Mopeden – en svensk designhistoria” öppnar lördag 1 april klockan 12.00 då Claes Johansson berättar om utställningen.

Flera happenings kommer också att arrangeras framöver, bland annat blir det bagageluckeloppis med moppegrejer 10 juni då entusiasterna i Bottnia Moppers också kommer att vara på plats. ”Köp en korv och snacka hoj” är ett annat inslag, och flera andra programpunkter är under planering – bland annat ett designföredrag med Designhögskolan i Umeå.

Utställningen har tidigare visats på Kulturen i Lund, SAAB-museet i Trollhättan och Östergötlands museum i Linköping. Nu är det Örnsköldsvik som gäller.

– Det här är ett familjeprojekt och vi har gjort den som en vandringsutställning, och flera museer är intresserade av att visa den, berättar Claes. Jag har begränsat det till svenska mopeder eftersom jag gillar det svenska industriarvet – det ligger mig varmt om hjärtat.

Publicerat