MiljÖrnen är Örnsköldsviks kommuns och Tidningen 7:s gemensamma miljöpris. Priset tilldelas årligen någon som bidragit till hållbar utveckling samt inspirerat till miljönytta, energieffektiviseringar och energiomställningar eller annan positiv utveckling inom miljöområdet.
Därför har juryn nominerat det privata aktiebolaget Örntaxi som en av tre kandidater till utnämningen. Bolaget som har en tydlig strategi och vilja till omställning, men med åkare, delägare och övriga anställda väl medvetna om att det inte är gjort i en handvändning.
– För cirka två år sedan blev vi övertygade om vilket håll det pekar. Inte minst när vi tog del av Volkswagens elbilsplaner, fortsätter Peter Lindberg.
Örnsköldsviks kommun är som bekant till ytan en väldigt stor kommun och taxibilarna letar sig dessutom inte sällan utanför den gränsen. Det innebär att förändringen till en eldriven bilflotta är en stor utmaning.
– Så är det definitivt, men också spännande. För oss handlar det mycket om hur kravbilden kommer att se ut framöver. Vilka krav ställer EU på länderna och staten i sin tur på kommunerna inte minst när det gäller de samhällsbetalda körningarna som färdtjänst, sjuk- och skolresor, säger Peter Lindberg.
Örntaxi rustar för investeringar, men är tydliga med det omöjliga i att på egen hand finansiera ett flertal laddstationer runt om i kommunen. Därför är det enligt Peter Lindberg ett måste att det dyker upp fler aktörer som erbjuder laddning.
I dagsläget rullar sju elbilar i företagets regi. Till hösten är det nio och lyckas Örntaxi i sin strävan är den noteringen fördubblad inom några år. Viktor Olofsson är åkaren och delägaren som dagligen rattar en eldriven taxi:
– Jag var skeptisk till en början, men det handlar om ett nytt sätt att tänka. Det gäller att planera sin körning i högre utsträckning och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt.