Sociala medier

Influencer för influencers

En livesänd kurslektion, inspelning av videor och skapande av content, så kan en arbetsdag se ut för digitala entreprenören Linda Hörnfeldt, influencern som hjälper andra att ta plats i sociala medier.

Med 20 år i webb-branschen har Linda Hörnfeldt byggt upp en kompetens och ett varumärke som utgör grunden i hennes digitala entreprenörskap. I dag hjälper hon andra att komma närmare sin entreprenörsdröm, den hon själv arbetat hårt för att uppnå.

– Jag bodde i Stockholm i många år och spenderade somrarna hos mamma i Kvaved. När jag skulle åka hem igen sommaren 2017 insåg jag att något måste ändras, säger Linda. Jag hade längtat hem en längre tid och där och då satte jag upp en målbild, inom två år skulle jag bo så att jag kunde gå ut barfota med morgonkaffet och vara platsoberoende med hela min business på digitala plattformar.

Linda började göra webbsidor redan 1998. Hon växte upp i Sund, läste media på gymnasiet och medieproduktion efter det, innan hon flyttade till Borås 2002 för sitt första jobb som webbdesigner. Karriären fortsatte i Stockholm, med uppehåll för en resa som förändrade henne i grunden.

– När jag hade fyllt 30 drog jag till New York. Jag hade länge drömt om att bo där. Det blev också en resa jorden runt och jag kan se nu att det finns ett före och ett efter den tiden. Jag hade inget annat val än att tuffa till mig för att klara av det. Det var skitjobbigt men roligt och otroligt lärorikt.

Med resan i bagaget startade Linda eget företag som konsult inom content marketing och sociala medier. Hon utbildade bland
annat bloggare för olika företag och varumärken. Själv har hon bloggat sedan 2001 och kallar sig för bloggveteran.

– Jag startade mitt instagramkonto samtidigt som Instagram lanserades. När allting kring sociala medier växte, med allt fler influencers, såg jag att få hade koll på lagar och regler. Många blev utnyttjade och det fanns inget skyddsnät. 2014 grundade jag det nätverk som sedan blev Influencers of Sweden, i ett försök att rädda det som jag såg kunde bli en bransch och ett yrke.

 

Bilden av en influencer är enligt Linda i mångas ögon en bortskämd tjej som får gratisgrejer, inte kan något och pratar om ytliga saker som smink och kläder.

– Jag hör många säga att de inte följer några influencers men tittar jag på deras konto är många av dem de följer just det. Tyvärr har ordet kidnappats av dem som har en felaktig bild av yrket. Det gör att många väljer att kalla sig kreatörer i stället och det tycker jag är lite synd.

Linda definierar influencern som en person med inflytande över andras beslut i sociala medier. Affärsmodellen bygger ofta på att göra reklam för andras varumärken och produkter och att tjäna pengar på egna produkter, ofta digitala.

– I mitt fall är det mina kurser som är min produkt. Yrket digital entreprenör kan se ut på många olika sätt men som jag ser det bygger affärsmodellen på något innovativt och att den digitala produkten säljs online.
I det ryms även influencers.

I sitt företag hjälper Linda kreatörer, soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier.

– Mitt jobb är att få folk att inse att de har något att erbjuda. Möjligheterna att ta sin plats är oändliga för den som jobbar med sitt personliga varumärke. Har du det på plats är affärsmodellen utbytbar.

Hon förklarar att självkänslan är en utmaning i varumärkesbygget, att känna sig värd att stå i centrum och ta plats utifrån det man kan och den man är.

– I mina kurser jobbar vi med digitala strategier men också med att stärka självkänslan. Det är omöjligt att bygga ett personligt varumärke om du har så låg självkänsla att du måste separera den från din business.

Den som vill ta plats och nå ut i sociala medier behöver investera i både tid och engagemang.

– Det här är inget du kan göra med vänsterhanden. Det krävs verklig vilja och hårt arbete. Du behöver jobba med relationer på ett organiskt sätt, bygga dem från grunden och få dina följare att relatera till dig.

En viktig del i det arbetet är att bli bekväm med att synas på bild och i video. Dessutom måste budskapet vara tydligt.

– Ta reda på vad du vill och varför du vill det och lär känna din målgrupp. Du kan inte prata med alla för då känner sig ingen tilltalad. När jag går in på ett konto vill jag direkt se varför jag ska stanna kvar där. Det räcker inte med fina bilder, jag behöver förstå varför just jag ska följa.

Det vanligaste problemet som Linda stöter på är otydlighet. Hon hittar snabbt ett exempel som hon visar i sin mobil.

– Det här kontot ska tydligen handla om odling, familjeliv och natur men börjar jag skrolla visar bilderna en salig blandning av allt möjligt. Det finns inget ansikte på människan bakom kontot så det blir opersonligt. Här blir det inget tryck på följ för mig.

När det är glasklart vem du pratar med och vad du har att erbjuda är det dags att skapa riktigt bra innehåll. Hur du gör allt det säljer Linda i sina kurser.

– Jag har en mentor i Amy Porterfield och hon har lärt mig att jag kan ge bort ”vad” och ”varför” gratis medan det är ”hur” som jag ska sälja.

 

Hemma för Linda är i dag ett hus på landet i hennes mormors födelseby Eldsmark. Där bor hon tillsammans med två hundar, tre katter och nio höns. När Linda insåg att djuren tog upp för mycket plats på hennes instagramkonto fick de ett eget.

– Det fick bli ett hobbykonto utan struktur och med noll strategi och det visar rätt tydligt att det inte funkar att bara lägga ut bilder på söta djur om man vill att kontot ska växa.

Målbilden hon satte upp 2017 har hon uppfyllt. Hennes verksamhet finns på digitala plattformar och hon är platsoberoende.

– När jag lanserade min kurs första gången sålde den för en halv miljon. Jag hade aldrig sett så mycket pengar på mitt konto. Sedan dess är kursen min primära inkomst. Jag har låga omkostnader, inga lokalkostnader och ingen fysisk produktion.

I tanken är hon redan på väg att ta ett nytt steg, van som hon är att vara tidigt ute med nya saker.

– Jag har planer på en medlemssajt, vilket är rätt nytt på marknaden. Jag försöker ligga steget före och ser nog ofta behovet min målgrupp har innan de själva gör det.

Publicerat