Vi träffar Emil Sydhage hemma i hans studio i Åmynnet, där alla vägar – liksom i övriga Bjästa – har namn som kopplas till musik. En välutrustad studio som för närvarande inte används, vi återkommer till det.
Låtskrivarlägret i USA arrangerades av Common Hymnal och där fick Emil träffa nya musiker och låtskrivare varje dag för att försöka skapa något nytt från scratch.
– Hur börjar man skriva en låt? Det är som en tejprulle, försöka hitta änden och peta upp så att man kan börja, berättar Emil, som en dag – tillsammans med tre andra deltagare – plockade fram gitarren och började spela en ackordvända.
– Jag hade spelat den i flera år och den här gången tyckte någon att det lät som en julsång, så vi började skriva. Jullåtar är ju ett otroligt uttjatat ämne men en av oss, Brittney Spencer, började prata om Julevangeliet och hur kung Herodes beordrade att döda alla pojkar under två år i Betlehem då han hade hört profetian om att en kung skulle födas. Så vi skrev en sång för mödrarna till barnen som dödades, med min ackordvända som grund.
”Tears is streaming down in Betlehem” sjunger Brittney Spencer med ljuvlig stämma på den version av ”Mothers and sheperds” som sedan 2019 legat ute på Spotify, och i dagsläget har närmare 300 000 streams.
– På två dagar var vi klara. Jag slängde ihop en demo, och vi kände att det var ganska bra. Vi tänkte att om ingen nappade på den så ville vi spela in den själva och vi släppte den på Spotify för att se vad som skulle hända. Vi hade väl en förhoppning om att den skulle få lite spridning. Jullåtar funkar ju lite annorlunda jämfört med vanliga låtar, det är rätt vanligt att en och samma jullåt släpps av flera artister och det gör också att hållbarhetsdatumet är betydligt längre än på en vanlig hit.
– Men att skriva en låt är som att skicka i väg en flaskpost, man vet inte vad som kommer att hända med den.
Det dröjde ett bra tag, men flaskposten nådde till sist fram. Nu i höst har artisterna Madison Ryann Ward och Sheléa Frazier spelat in en ny version med full orkester och med Tony Shepherd från Nashville som producent. För den breda massan är de kanske inte superkändisar men inom vissa kretsar är de väldigt respekterade. Sheléa Frazier har bland annat under lång tid varit bakgrundssångerska till Stevie Wonder, och även Quincy Jones har tagit henne under sina vingar. Hon har också sjungit på en Aretha Franklin-tribute i Royal Albert Hall.
– Det är en riktigt stor produktion och jag har nyss pratat med förläggaren som berättade att kören The Aeolians från Oakwood University är med. De har fått stor uppmärksamhet sedan de sjungit på en del av Jacob Colliers släpp. Det är riktiga proffs som sitter och lirar en låt man skrivit, det känns förstås kul, säger Emil.
På originalversionen spelar Emil gitarr, keyboards, trummor och bleckblås. En gammal tramporgel finns också med. Och eftersom han bor på Fagottvägen inställer sig givetvis frågan om han även hanterar detta instrument.
– Nej faktiskt inte, säger Emil och skrattar. Jag spelar det mesta, förutom träblås.
Numera är däremot pausknappen nedtryckt när det gäller musiken. Klangverkstan – Emils verksamhet – ligger nere och i stället arbetar han heltid som städare.
– Jag blev utbränd och mådde dåligt. Min dröm att ha musik som levebröd blev till en belastning för min hälsa. Efter en lång tids stångande mot väggen, med sjukskrivning, stress och allt vad det innebär kände jag att jag måste ta en paus från musiken. Jag började städa i februari och har inte saknat att jobba med musiken. Jag har också många vänner inom musiken som sagt till mig – ”vad skönt att bara ha ett vanligt jobb!” Det har faktiskt varit otroligt skönt att ha ett break från musiken, det är oerhört läkande och positivt livsomvandlande för mig.
Just nu är det osäkert när, eller om, Emil plockar upp musiken igen.
– Jag vet inte om det här är för alltid, jag kan väl kanske komma tillbaka till musiken igen. Vi får se.
Nu blir det först och främst intressant att se vad som händer med den nya påkostade versionen av ”Mothers and Sheperds”. Blir det en julhit? Och i så fall – finns det något att tjäna på det för Emil?
– Ha-ha! Får de snurr på den här låten så kanske jag får betalt för långtidsparkeringen på Arlanda där bilen stod medan jag var på låtskrivarlägret. Mer än så blir det nog inte.