Motor

"Ibland blir man mörkrädd"

Tunga fötter och bristande respekt – när Johan Knutsgård och Kenneth Gravem recenserar Ö-viks trafikanter blir betyget bottenlågt.
– Fler borde ta mer hänsyn, säger Neil Johnson, trafikstrateg.

Det går inte en dag utan att det uppstår en situation. Att per cykel ta sig mellan hemmet på Valhallavägen och jobbet i Kroksta är många gånger förenat med livsfara.
Det menar Johan Knutsgård som tröttnat på bilisternas beteende och hört av sig till 7an. 
– Det gäller för båda parter att visa respekt, vi ska ju dela vägen, säger Johan som på sin elcykel upplever hur det brister i trafikanternas kännedom kring lagar och regler.
Speciellt gällande cykelövergångar och särskilt vid Björnavägen och Resecentrum med dess rondeller. För att inte tala om cykelstråket vid Myrängsvägen mellan Vikinga- och norra E4-rondellen.
– Den är livsfarlig, om jag inte haft koll skulle jag bli överkörd varje gång jag passerar vägen från Coop. Efter bensinhöjningen är vi många fler ö-viksbor som cyklar, nu måste vi få fler skyltar som markerar överfarter och fler fartkameror – för folk ska alltid köra om, de har så bråttom för ingenting, säger Johan.
Kenneth Gravem är en annan i raden av ö-viksbor som tycker att många bilister kör på tok för fort. Han har bott vid Vågsnäsvägen i Domsjö i närmare 40 år och ofta förfasat sig över hastigheterna.
– Tyvärr har det blivit värre och värre och allra värst är förarna av de små firmabilarna. Det är knappt att man kan uppfatta reklamen på sidorna när de dundrar förbi, säger Kenneth.
Den vägsträckan har hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen och han har gång på gång, utan framgång, försökt få till stånd en sänkning.
– Det hör inte till ovanligheterna att folk kör 90 och till och med över 100 knyck på den här smala vägen. Och värst är det under sommarhalvåret då turister och sommar-boende ska till och från stan.
Christer Kronström är gruppchef i ingripande enheten vid Polisen i Örnsköldsvik. Han bekräftar att ö-viksbor och tillresta har svårt att lätta på gaspedalen.
– Jag kan bara prata för Region Nord men trenden är att vi rapporterar fler hastighetsöverträdelser nu än tidigare. 2020 blev det cirka 400, 2021 cirka 600 och allt pekar mot att vi tangerar de senare siffrorna när vi summerar 2022, säger Christer.
Han påpekar dock att det i viss mån kan bero på att myndigheten är mer synlig och aktiv i trafikövervakningen, men har full förståelse för Johan Knutsgårds och Kenneth Gravems upprördhet.
Enligt Christer Kronström är medelhastigheten bevisligen för hög och nya bilar med god komfort kan också bidra till att bilisterna generellt är sämre på att uppmärksamma sina överträdelser. Även i centrala Örnsköldsvik går det ofta betydligt fortare än det tillåtna.
– Ibland blir man mörkrädd. När vi exempelvis står vid gamla brandstationen och mäter hastigheten ner mot Stockholmskurvan behöver vi inte stå där många minuter innan vi måste rapportera.
Neil Johnson är kommunens trafikstrateg. Även han förstår upprördheten. Huruvida ö-viksbor är fartgladare än andra finns dock ingen kommunal statistik på – däremot har Neil med hjälp av databasen Strada bra koll på var trafikolyckor sker och när. 50 procent av dem är kopplade till gående och cyklister. 
– Det finns alltid en del av trafiken som kör för fort, som galningar, säger Neil. Därför måste vi ha Polisen med oss. Vi har ett bra gång och cykel-vägnät (gc) men vad vi inte har mycket av är utformningen på huruvida en cyklist har prio över en bilist i korsningar. Det är ju enklare för en bilist att gasa. Vi måste tänka på var det ska framgå, så det står klart för en bilist att de korsar en gc-väg. 
På senare tid har Örnsköldsvik sett ett flertal nya gc-vägar och kommunen jobbar på fler. Stort fokus läggs också på Centralesplanaden och vidare, mellan södra och norra rondellen. Däröver korsar varje dag 1000 personer, samtidigt som trafiken hela tiden ökar. Ett övergångsställe på Myrängsvägen där trafiktätheten de senaste fyra åren ökat med 30 procent, är dock inte prioriterat. 
­– Däremot har vi satt upp reflexer på stolparna och elektronisk fartmätare. Nu ska vi också ta bort kantstenen på höglandssidan innan vintern och kapa träd som hänger över banan.
Fler säkerhetsåtgärder längs ö-viksvägarna är också att vänta. 
– Men det är inte bara att tänka "jag har rätt, jag kan köra". Fler borde ta mer hänsyn och bli mer försiktiga – både för sin egen säkerhet och andras, säger Neil Johnson.

Text: Ulf Eklund & Tommy Ehlin

Publicerat