Klockan är strax efter tio på lördagsförmiddagen. På baksidan vid en av de stora industrilokalerna i Gålnäs råder aktivitet och rörelse. I dag vankas bilträff, den första av sitt slag, arrangerad av High Coast Youngsters; den nya ungdomssektionen till Swedish Hot Rod Association (SHRA).
Bland dem är det en sak som förenar: intresset för motorer. Inte minst när det kommer till mopedbilar och a-traktorer. Och det är precis vad det handlar om denna helg.
– Intresset bara växer i Ö-vik. Det är som en egen liten värld; friheten att träffas, åka med varandra och spela musik, säger Sandra Wiberg som tillsammans med Elina Johansson tidigare i år tog initiativet att bjuda in kommunen till samtal för att diskutera fram-tiden för Örnsköldsviks unga motorburna.
Därefter skapades en ungdomsarbetsgrupp.
– High Coast Youngsters är motorintresserade mellan 15-24 år som samlats för att skapa en förändring efter i höstas då vi avvisades från platser i stan. Det vi vill är bara att träffas på en plats där vi får vara. Vi tar ett steg i taget för att vända den negativa trenden och arrangera aktiviteter för att visa att vi inte är farliga.
Hos SHRA i Gålnäs har de numera gemensam lokal. Därutöver är den stora drömmen en helt egen motorgård där alla likasinnade ungdomar kan umgås utan att omgivningen störs. Även om det ligger en bit bort har dialogen förts i positiv andra.
– Kommunen har hjälpt oss mycket. Även inför den här träffen; kultur- och fritid och BRÅ har gett oss ekonomiskt stöd till inköp av tävlingspriser, korv och fika. Och SHRA har öppnat armarna; de lägger ned mycket tid på att hjälpa oss i rätt riktning – det är jättetacksamt.
Jonas Lundgren från SHRA och dess ordförande Kim Grewell är förtjusta över föryngringen.
– Det här är jätteroligt, många föreningar har en hög medelålder, säger Jonas. Ungdomarna kommer med nytänk och nya idéer, nu försöker vi få in några på förtroendeposter och hoppas att de blir kvar inom SHRA.
– Vi var inte heller världens bästa som unga, men nu försöker de göra något ordentligt och det hoppas jag de får kredd för, säger Kim med syfte på debatten om störande musik vid bilträffar.
– Själva hade vi inte råd att köpa så dyra musikanläggningar, men vi hade kassettband; 8-track med autoreverse. Det var skittufft då, säger Jonas och ler.
Besökare börjar långsamt rulla in i sina bilar.
– Vem ska dirigera bilarna, undrar Jonas. Vilka ska stå i inträdet?
Arbetsgruppen kallas till ett snabbt möte. Energin är stor – att dagen är viktig för High Coast Youngsters är påtagligt. Alla ser ut att ha uppgifter att sköta.
Julia Tegström ansvarar för musiken. Kablarna till PA-anläggningen är hopkopplade och strömmen påslagen. Frågan är bara vad den första låten för dagen ska bli.
– Inte något norskt, va, ropar Allie Johansson.
Norskt dunk, som hon kallar det, blev omodernt för något år sedan. I stället enas det, efter en stunds överläggning, om svenskt. Och snart strömmar låten ”Livet på en pinne” med Hooja ut över området.
– Ett skogsrejvsband från Norrbotten, säger Julia och ser nöjd ut.
En bit bort har en handfull fundersamma ungdomar samlats kring huven till en Volvo V70. Som en programpunkt väntar motor-sprängning, vilket kräver att vatten och olja töms och fläkträmmen plockas bort. På dagens insprutningsbilar gäller det också att klura ut hur säkerhetsspärrarna kringgås.
– Sedan startar man på full gas tills motorn dör av överhettning, säger Sandra. SHRA hade en motorsprängning på sin förra träff, fast med båtmotor. Det är jätteolika hur lång tid det tar; ibland sekunder, ibland minuter. Besökarna ska få gissa.
Arbetsivern ökar i takt med att fler unga ö-viksbilister tar sig fram mot den stora gårdsplanen.
Linnea Renvall summerar den förväntansfulla stämningen inför High Coast Youngsters allra första bilträff i egen regi:
– Det är en speciell känsla!