Samhällsinformation

Avgifter för hjälpmedel, hembesök och vissa intyg

Från och med januari så har nya avgifter börjat gälla för hjälpmedel, hembesök och intyg för den som behöver hjälp i hemmet, skriver kommunen på sin hemsida.

Under 2014 så tog Örnsköldsviks kommun över ansvaret från regionen för hemsjukvård, hjälpmedel samt intygsskrivande i vissa fall för personer som är sjuka eller behöver hjälp i hemmet. Fram tills 2021 så har inte kommunen tagit betalt av den som tar del av dessa tjänster och service, men sedan 1 januari så tas en avgift ut för hjälpmedel, till exempel rullatorer eller kryckor, och utfärdandet av vissa intyg. 

Avgiften för hjälpmedel kan antingen vara en engångsavgift per förskrivet hjälpmedel på 99 kronor eller en hyra på 63 kronor per månad, beroende på typ av hjälpmedel. Hyran är densamma, oavsett antalet hjälpmedel, och gäller hjälpmedel som förskrivs både från regionen och kommunen. Dessa avgifter ingår inte i maxtaxan. 

Den som behöver ett intyg av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal, till exempel för att styrka en funktionsnedsättning, får betala en avgift på 417 kronor om intyget kräver hembesök. Krävs inget hembesök så kostar avgiften 278 kronor. Denna avgift omfattas inte heller av maxtaxan.

Från den 1 mars så tar kommunen även ut en avgift hembesök inom kommunal hälso- och sjukvård som görs av legitimerad personal. Avgiften är en månadsavgift och avgiften gäller oavsett antal besök sjuk- eller distriktssköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut samt ej legitimerad personal. Denna avgift ingår i maxtaxan.

De rådande avgifterna gäller för år 2021 och kommer att revideras årligen. 

Du kan klicka här för att komma till Örnsköldsviks kommuns hemsida där du kan läsa mer samt få information om kommunens hjälpmedelshantering.

 

Publicerat