Modo Hockey

Värdar i hockeyvärlden

Kent Wågström , Harriet Nilsén och Karin Svensson är tre av drygt 40 ideellt arbetande matchvärdar, i åldrarna 25 till 70, som ser till att publiken i Fjällräven Center får nödvändig hjälp och service av alla de slag när Modo spelar.

Kent är en riktig veteran i sammanhanget och har varit matchvärd i drygt trettio år och minns tiden i Kempehallen med extra glädje. Redan som 4-åring följde han sin far på match och är sedan dess en inbiten modoit.

Två timmar innan match samlas alla värdarna tillsammans med Kent och går igenom förutsättningarna inför den aktuella matchen.

Vad gör då en matchvärd?
 – Vi visar folk var de ska sitta och vi håller koll ifall det är någon som behöver hjälp, säger Karin med entusiasm i rösten
-– Ja och vi får alla möjliga frågor, till exempel var är toaletterna, var kan man äta och om det är någon som blir sjuk under matcherna så springer vi och hämtar sjukvårdarna, inflikar Harriet.

Hur blir man matchvärd?
– Vi har folk som söker varje år och då tar vi in de som vi anser passar för uppgifterna. Sedan får de gå en kortare utbildning tillsammans med oss, berättar Kent.

Vad utmärker en bra matchvärd?
– Man ska vara bemötande och vänlig, inte snäsa och bli irriterad, menar Karin.

Går det att vara vänlig i alla lägen?
– Vi har alltid ett leende, säger Harriet och Kent tillägger:
– Man måste bita ihop.

Alla tre tycker att Fjällräven Center är en fantastiskt fin arena att jobba i och förutom att hjälpa publiken på alla möjliga sätt så hinner man också naturligtvis se lite av matchen. På frågan om de har några speciella minnen säger Kent:
– Det var ju avtackningen av Peter Forsberg, då flaggan hissades. Det var något extra.
– Och så när Donald Brashear gjorde sitt första mål, då lyfte taket. Helt suveränt, tycker Harriet.

Vad är det roligaste med att vara matchvärd?
– Alla få träffa alla människor, svarar Harriet.
– Och det är roligt att alla är så positiva när de kommer hit och ska se hockey, avslutar Karin



 

 

Publicerat