Modo Hockey

Sammy – ett nyförvärv

Inför den kommande SHL-säsongen har Modo Hockey gjort många uppmärksammade värvningar.
Och här en till. Fast utanför isen.
– Jag ser det här som en bra utmaning med goda chanser till positiva utfall, säger Sammy Broqvist.

Herrarnas SHL och damernas riksserie står för dörren och i Modo Hockey har det inte varit stiltje under sommaren. En rad förändringar är redan sjösatta, vilket den flitige besökaren i Fjällräven Center snabbt kommer att bli varse.

Mer är på gång och en av huvudpersonerna i förändringsarbetet heter Sammy Brogqvist. En 42-årig stockholmare med lång erfarenhet av bar- och restaurangverksamhet som sedan i våras arbetat hårt och målmedvetet med att uppnå en väl fungerande drift i Fjällräven Center.
– Att förvalta är ingenting för mig. Jag vill kunna bidra rejält med nytta och Modo Hockey blev jag snabbt nyfiken på. Jag såg en rad förbättringsmöjligheter och det var därför jag sökte mig till det här jobbet.

Sammy har studerat Hotel Management på Les Roches Swiss Hotel management School i Marbella, arbetat många år inom kryssningsindustrin som utbildningschef för restaurang- och barpersonal. Han har även erfarenhet som restaurangchef på framgångsrika restauranger i Stockholm samt som Food & Beverage manager på First Hotel Plaza. Lägg till en del konsultjobb för bland annat Artipelag och Thomas Cook Northern Europé.

Hans främsta arbetsuppgift i Modo Hockey är att skapa hållbara rutiner och manualer för att uppnå en väl fungerande drift inom restaurang och bar utifrån ett bestämt koncept med väl uppsatta mål.
– Det handlar om att utifrån organisation och rutiner bli kostnadseffektiva, säljoptimera och produktutveckla. Ett ständigt pågående arbete för att på bästa sätt möta våra kunders krav och förväntningar, säger Sammy.

Några av nyheterna är att Guldbaren i Fjällräven Center, med start i höst, kommer att servera À la carte-luncher måndag till fredag samt att matchbesökare i barer och loger kan förbeställa mat och dryck via mobilorder.
– Nya system har alltid barnsjukdomar så vi kommer att starta lite försiktigt. Men målet är att bli betydligt effektivare och därmed kraftigt öka servicegraden, säger Sammy och fortsätter:
– Med arenans placering och kapacitet är det viktigt vad vi gör med den även när det inte spelas ishockey. Där handlar det också om att bli attraktivare och locka till oss nya kundgrupper.

2015 handlar elitishockey om så oändligt mycket mer än bara det som inträffar på isen och enligt Sammy Broqvist var Modo Hockeys beslut att gå från en föreningskultur till en företagskultur avgörande.
– Hjulen snurrar allt snabbare och det gäller att hålla fokus på rätt saker. Det vi inte kan sköta på ett bra sätt ska vi inte hålla på med och jag upplever att vi i dag har ett starkt och driftigt team som ständigt vill leta nya och bättre lösningar.

Redan i början av året reste han till Örnsköldsvik för att på egen hand kika närmare på klubben och kringverksamheten.
– Jag kunde obehindrat knalla runt i arenan och bilda mig uppfattningar om styrkor och svagheter. Trots att få visste vem jag var träffade jag ganska många trevliga ö-viksbor i barer och på läktaren. Då begrep jag hur otroligt stor ishockeyn är i den här bygden.

 

Publicerat