Det är ingen hemlighet att Modo Hockey länge arbetat hårt med att sanera sin ekonomi och få en bättre kontroll på kostnader. Klubben har vänt en negativ trend och kan, om än ganska små, visa positiva resultat för de två senaste åren.
– Nu har vi börjat få ordning på kostnadsbilden. Nu handlar det om det här med att öka intäkterna, säger Charlotte Gustavsson och berättar om den samarbetspartner som ska hjälpa klubben att hitta intäkter utanför Örnsköldsvik; det vill säga på nationell och internationell nivå.
Det handlar om säljbolaget Sportfive.
– Man kan kanske fråga sig varför ett multinationellt företag är intresserad av lilla Örnsköldsvik och Modo Hockey, när de säljer för Premier League och arenor över hela världen, säger Charlotte Gustavsson och fortsätter:
– Svaret är att de tidigare inte varit verksamma inom någon vintersport och de vill ta första klivet in i hockeyn. Modo som internationellt känt varumärke är enligt dem ett strategiskt steg.
Säljbolaget, Sportfive är en del av en stor global koncern som jobbar med mycket sport och sponsring.
– Fördelen är att de har det här internationella nätverket vi har slitit så mycket med att få tag på. Det som är positivt för säljarna är att de kommer ju in i en professionell säljorganisation där de får utbildning och verktyg.
– När man tittar på alla klubbar i SHL och analyserar deras intäkter ser vi att vi har fem miljoner mindre sponsorintäkter jämfört med många andra. Det är det gapet Sportfive ser och att det finns potential att fylla på. Därför går vi in i det här samarbetet, säger Charlotte Gustavsson.
Uppgörelsen innebär att Modo Hockeys för närvarande tre säljare kommer att finnas kvar i Fjällräven Center och i huvudsak inrikta sig mot den lokala marknaden, men är anställda av Sportfive.
– Den lokala marknaden kommer alltid att vara den överlägset viktigaste och kommer även i fortsättningen att stå för 80 till 90 procent av våra intäkter. Det här ett jättebra komplement, säger Modo Hockeys försäljningschef Jonas Ahnlund och tillägger:
– Det är extremt långa cykler och ledtider för att få in stora centrala sponsorer och den tiden finns tyvärr inte med nuvarande upplägg i organisationen. Att få den här stöttningen i form av Sportfive känns därför direkt nödvändigt. Ett långt avtal innebär att det ska bli en win-win-situation för båda parter.
Charlotte Gustavsson poängterar avslutningsvis den enskilt viktigaste anledningen till varför den här förändringen sker:
– Det här ska lyfta oss. Intäkterna har pekat nedåt senaste åren, samtidigt som de sportsliga behoven från SHL bara har ökat. Man kan inte hänga sig kvar i SHL på gamla meriter då det nu är 2015 och vi lever i en verklighet där spetskvalité på spelarsidan kostar pengar. Vår kärnprodukt är ishockey och spelet ute på isen och anledningen att vi gör detta är främst för att ge en ökad stabilitet ekonomiskt samt ge Per Svartvadet bättre förutsättningar att bygga ett slagkraftigt lag.