I veckan presenterades resultatet från Nationell Patientenkät om den patientupplevda kvalitén på akutmottagningar. Länets mottagningar får ett bra betyg av patienterna.
– Trots ett tidvis mycket högt tryck på länets tre akutmottagningar, har vi med kompetent och engagerad personal lyckats upprätthålla god kvalité och det återspeglas väl i denna enkät, säger Ewa Back (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.
Trots ökat tryck på akutmottagningarna har tiden som patienten vistas på där kortats. Den patientupplevda kvalitén har behållits och upplevs också som bättre i jämförelse med resultatet från föregående mätning, till exempel vad gäller helheten på den vård och behandling som man fått. Fler rekommenderar också gärna den akutmottagning man besökt till andra.
Förtroendet till personalen och bemötande skattas högt, man känner sig väl omhändertagna och trygga och får svar på frågor som känns viktiga. Även delaktighet i vården och information om tillståndet får en bättre bedömning av västernorrlänningar än vad genomsnittet av patienterna i hela landet uttrycker. Patienterna tycker också att akutmottagningarna är rena och fräscha.
– Det känns bra att den patientupplevda kvalitén har ökat och att förtroende och bemötande skattas högt, säger Annika Berglund, verksamhetschef på Akutmottagningen vid Sundsvalls sjukhus. Vi har arbetat mycket med patientsäkerheten och det kanske är vår dagliga styrning som har gett resultat.
– Vi pratar också mycket om bemötandet och hur viktigt det är, speciellt på en akutmottagning där man möter många rädda, frustrerade patienter, säger Annika Berglund.