Övrig sport

Global fat-bike day

Med gigantiska däck som sjunger dovt mot underlaget tar den sig fram över stock och sten, sand och snö. En fat-bike är ett smidigare fordon än man kan tro och nu på lördag uppmärksammas den med en egen dag på gräsrotsnivå.

Cykeltypen fat-bike, som i grund och botten är en mountainbike med extra breda däck, kommer ursprungligen från Alaska där de tillverkades med syftet att kunna cykla på packad snö och i New Mexico där de gjorde det möjligt att ta sig fram på den mjuka sanden i öknen. De har sedan dess spridits runt om i världen, men är ännu en ganska ovanlig syn på gatorna i Örnsköldsvik.
Kanske främst på grund av att de är avsedda att köras i terräng, men även för att här ännu finns så få. Några som dock upptäckt nöjet och praktikaliteten med fordonen är en handfull cyklister från CK Örnen. Nu på lördag organiserar de en träff för att uppmärksamma Global fat-bike day och låta andra upptäcka hur kul det kan vara att ta sig fram på brutalstora däck.

Temadagen började för bara ett par år sedan och är, trots att den hålls på fler ställen runt om i världen, ett gräsrotsfirande där tanken är att man samlas lokalt och hittar på någonting kul med fat-bikes tillsammans. I Gullvik vankas först en cykeltur med start mitt på dagen för anmälda fat-bike-entusiaster där fokus ligger mer på att ha trevligt än jobbigt. Därefter, vid 15-tiden, vankas provcykling runt en marschallmarkerad slinga i skogen och på sanden för intresserade som inte har egna cyklar.
– Sen grillar vi korv och sitter i värmen och trivs, säger Lars Edblom som är en av de som organiserar eventet.

Själv köpte han sin första fat-bike efter att ha cyklat ut till Grisslan för två vintrar sedan.
– Jag var tvungen att kliva av cykeln och styra över alla snövallar som bildats – då bestämde jag mig för att köpa en sådan här, säger Lars och nickar mot en av cyklarna som tar sig fram där vanliga går bet.
– Helt ospårat och lössnö är inte så lätt, men så fort det är upptrampat eller skoterspår så går det jättebra. Bäst är egentligen senare, mellan vinter och vår, när folk ställer in sina skidor och skotrar för att det inte finns snö i sydsluttningarna. Sen fungerar de väldigt bra på vandringsstigar eftersom de inte fastnar i spångarna som smalare däck kan göra.

Våtmarker är heller inga problem. Myrmark och sank mark fungerar också till en viss gräns. Och man kan laborera med lufttrycket. Kör du på lågt lufttryck så kan du köra över stockar och stenar – däcken sväljer dem. Det blir som en svävare – man kör över allting, säger fat-bike-cyklisten Goten Gutgesell och får medhåll av sonen Simon.
– Och det spelar ingen roll vilket väder det är. Vi tar på oss lyse så kan vi köra fat-bike året om.

 

Publicerat