Ingenting är sig likt på arenans andra etage. Med start vid trappuppgången i entréhallen löper hockeyutställningen nästan ett helt varv runt läktarna i arenans inre. Totalt handlar det om 210 meter av utställningsföremål, bilder och berättelser.
16 fotopelare, 24 montrar och 45 meter fototapet berättar Modos historia från Alfredshems första, trevande skär 1938 fram till SM-euforin 2007. Här finns allt från Sune Ödlings guldklubba till Kabben Berglunds taktiktavla och en återskapad sektion av Kempehallens läktare. Samlingen är diger – men en av fotopelarna saknar ännu innehåll och en av montrarna gapar ännu tom. Där är det tänkt att Modo Hockeys tusentals supportrar ska kliva fram och fylla tomrummen. Vem som helst kan tagga en modorelaterad instagrambild med ”#modothestory” och har då chans att få se sin bild på fotopelaren lagom till nästa arenabesök. Den tomma montern ska i sin tur fyllas med fansens egna Modoskatter.
– Vi vill uppmana folk att gräva hemma i sina gömmor och se om de hittar något att bidra med, säger projektledaren Martin Sedin.
Utställningen är resultatet av ett samarbete mellan honom, Håkan Nordström och Hasse Andersson. Som projektledare har Martin haft det övergripande ansvaret, skött införskaffandet av utställningsföremål och hållit kontakten med alla inblandade. Hasse, som följt Modo på nära håll sedan 60-talet, har stått för textmaterialet och Håkan, som fotat åt klubben sedan 80-talet, har ansvarat för bildmaterialet. Håkan kan även ta åt sig äran för grundidén till utställningens utformning.
– Vi i projektgruppen är nöjda med vad vi har åstadkommit så här långt, säger han. I nästa steg skulle man kunna tänka sig att lyfta in och utveckla rörlig bild och interaktiva inslag.
Nu ser trion fram emot invigningskvällen, men så snart invigningen har passerat fortsätter arbetet.
– Den här utställningen kommer aldrig att bli klar eftersom den handlar om Modos historia, säger Martin. Den historien kommer förhoppningsvis aldrig ta slut.
Torbjörn Hägglund