– Vi ser resan som en möjlighet för eleverna att utveckla sin engelska och använda språket på ett sätt de aldrig gör i Sverige. Hemma kan de börja prata svenska direkt när de lämnar klassrummet men i England tränar de upp sina förmågor även utanför skolan, säger Daniel Plastrougi, engelsklärare och förstelärare på Mikael Elias Gymnasium i Sollentuna.
Resan är bara en del i samarbetet med EF, en annan del är programvaran eLab som i stor utsträckning ersätter traditionella läroböcker. Via eLab kan elever från hela världen prata och samarbeta med varandra online i klassrumsliknande situationer.
– Hela världen blir ett virituellt klassrum och jag som lärare kan lättare följa elevernas framsteg, tack vare de verktyg som finns i eLab. Programvaran är fantastisk men kan inte helt ersätta verkliga utbyten med elever från andra länder, därför är resan till England ett viktigt inslag i samarbetet med EF, säger Daniel Plastrougi.
Eleverna som befinner sig i Oxford och Brighton går första året på Sjölins Gymnasium i Östersund, Nacka, och Södermalm och på Mikael Elias Gymnasium i Sollentuna, Örnsköldsvik, Sundsvall, Falun, Eskilstuna och Karlskrona.
– Det bästa med resan var att man fick använda sina kunskaper i engelska dygnet runt. Oxford har en akademisk atmosfär, med sina bokaffärer och universitet, som var härlig att ta del av, säger Gabriel Karlsson som läser Naturkunskapsprogrammet på Mikael Elias i Sollentuna.
Han ser resan till England som en viktig del i sin språkutveckling.
– Man måste använda engelska hela tiden, det gör att man utvecklas. Oavsett om man är på en lektion eller ute på stan så är man tvungen att prata engelska.
Daniel Plastrougi ser även andra fördelar med resan.
– När elever reser tillsammans med elever från andra skolor, klasser och program så stärks sammanhållningen. Det skapas en bättre kultur när elever delar upplevelser och erfarenheter med elever som de annars inte träffar, säger han.