Vid fyra stopp under Ledins turné bjuds researrangörer och organisationer inom besöksnäringen in till ett informationsmöte där de får ta del av den gemensamma kraftsamling som kommunerna gör för att stärka varumärket ytterligare och utveckla Höga Kusten till en exportmogen destination.
– Vi har genomfört två av fyra turnéstopp och responsen har varit fantastisk, säger Peter Holmqvist, tillväxtchef Örnsköldsviks kommun. Kombinationen med Tomas Ledins konsert är perfekt, men roligast med det här är att det vi har att berätta väcker så stort intresse hos våra inbjudna gäster.
Stoppet i Umeå resulterade direkt i en konkret offertförfrågan och många idéer kring hur Höga Kusten och Umeå kan samverka inom besöksnäringen. Vid träffen i Stockholm deltog flera av de stora dragarna i Höga Kusten, som fanns på plats i samband med den pågående båtmässan. Här fick organisationer som till exempel Visit Sweden, Tillväxtverket och Svenska Turistförening ta del av fina presentationer av vad Höga Kusten har att erbjuda.
Nu återstår ytterligare två träffar i anslutning till Tomas Ledins konserter, en i Västerås och en i Uppsala, då inbjudna researrangörer får veta mer om vad Höga Kusten erbjuder i dag och i framtiden.
– Tomas är en ovärderlig ambassadör för Höga Kusten. Det här är ett perfekt sätt för oss att göra det mesta av det nu när tillfället ges, säger Peter Holmqvist.