Andelen som använder bältet i bilen är mycket högt i Sverige, enligt den senaste undersökningen så högt som 98 procent av alla bilförare. Trots detta hade 4 av 10 av de förare som dog i bilolyckor 2013 inget bälte på sig.
– Trots att vi har ett säkerhetssystem som reducerar risken att dödas eller skadas vid en kollision med cirka 50 procent, så väljer vissa människor att sitta obältade Vi måste få alla att använda bälte, även alla som åker buss. Ingen ska behöva sätta livet till för att man slarvat med bältet, säger Mona-Lill Landström, NTF Västernorrland.
Under vecka 11 gör polisen en extra satsning på att kontrollera bältesanvändningen. Insatsveckan är gemensam för hela Europa.
– Förare och passagerare i några av Västernorrlands tätorter måste bli mycket bättre på att använda bältet. Så länge som bältesanvändningen brister kommer vi att fortsätta rapportera överträdelser, säger poliskommissarie Stefan Westerlund, biträdande länstrafikpolischef.
Det är lag på att alla som åker bil och buss ska använda bälte. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. Böter för att inte använda bälte är 1500 kr. Om du som förare inte ser till så att minderårig använder bälte är böterna 2500 kr.
Även i bussen är det lag på att använda bälte, och det är nu viktigare än någonsin. Sedan den 1 mars får bussar färdas i 100 kilometer per timme, om bussen är utrustad med bälte på alla platser. En buss är tung och klarar sig ofta bra i en olycka – förutsatt att alla är bältade. Obältade passagerare kan slå ihjäl både sig själva och andra vid en allvarlig krock, och ju högre hastighet desto allvarligare blir krockvåldet.