Nyheter/Reportage

Örnsköldsvik kan få del av ökad turism

Reseförlaget Lonely Planet rankar Sverige som fjärde hetaste besöksmål under 2014 - mycket tack vare Umeås marknadsföring som Europas kulturhuvudstad.

Totalt 57 000 personer i Europa besökte turnén Caught by Umeå som nyligen avslutats. Som ett resultat av denna turné, som Umeå2014 genomförde tillsammans med VisitSweden, rankas Sverige som fjärde hetaste besöksmål under 2014 av reseförlaget Lonely Planet, efter toppnoterade Brasilien, Antarktis och Skottland.

Bidragande orsaker enligt förlaget är: Kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014, författaren Stieg Larsson som givit de flesta en känsla för Sverige, matkulturen, popkulturen och att det är kallt, vackert och litet läskigt i norra Sverige.

Med syfte att väcka nyfikenhet och intresse för Umeå2014 och norra Sverige genomfördes Caught by Umeå under två månader i sju europeiska städer.

Den unika progressiva kulturen i Umeå och norra Sverige samt snö, is och natur stod i fokus i turnéns transparenta upplevelsehus och samiskinspirerade kåta. På plats var bland andra forskare och studenter vid Umeå universitet samt artister som fick nya kontaktytor. I varje stad hölls en middag för journalister, opinionsbildare, politiker, bloggare och beslutsfattare som gav spinoff-effekter.


Hur har turnén gått?

– Fantastiskt bra, långt över förväntan! Vi fick många besökare och stor uppmärksamhet i media: TV-program i Spanien, Radio i Frankrike och helsidor i tidningarna i många länder, säger Karin Arvidsson, europeisk marknadsföringschef för Umeå2014.

Hur har ni lyckats?


– Umeå har ett spännande kulturutbud och massor med ung kultur som attraherar. Precis som London, Berlin och Warszawa tidigare gjort. Detta i kombination med naturen och den vinter vi har här är högintressant, säger Karin Arvidsson.

Ett konkret resultat av Caught by Umeå-turnén är att Sverige nu finns på fjärde plats på Lonely Planets världstopplista när det gäller attraktiva besöksmål.

Vad är då Lonely Planet?

Ett världsledande reseförlag som har stor trovärdighet hos internationella resenärer och publicerar resehandböcker på nio språk, har 450 anställda och 200 författare runt om i världen. Förlagets filosofi sedan starten 1973 är: ”All you´ve got to do is decide to go and the hardest part is over. So go!”

Vad betyder turnén Caught by Umeå och fjärdeplaceringen på Lonely Planets världstopplista för framtiden?

– Det finns inga pengar i världen som kan matcha den uppmärksamhet vi fått och får runt om i Europa. Vi har uppnått PR-målen med råge. Tillsammans med VisitSweden, vår samarbetspartner, har vi lärt oss mycket nytt om informationshantering, vilket bidrar till Umeås långsiktiga utveckling, säger Karin Arvidsson.

– Det betyder mycket mer än någon kan fantisera om. En av frågorna till oss från kulturhuvudstadsjuryn var hur vi skulle göra oss kända i Europa. Det har vi gjort nu, vi har satt Umeå på kartan. Här vågar vi tänka utanför boxen och det ger oss framtidsmöjligheter, säger kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark, ordförande för kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott.

– Det är jättestort för besöksnäringen i Umeå, större än de flesta kan förstå. Umeå har fått Europas ögon på sig. Vi märker ett ökat intresse för att komma till Umeå. Stora möten och konferenser bokas och det är stort tryck på hotellen. För besöksnäringen i Umeå är Umeå2014 ett enda stort skyltfönster som skapar nya möjligheter. Med ett gott värdskap: att se helheten, känna ansvar, visa omtänksamhet och öppenhet för dialog, kan vi få folk att komma tillbaka, säger Anna Wikholm, VD för Visit Umeå.

Även från VisitSweden är man mycket nöjd:

– Vi tycker det är extra kul att våra gemensamma marknadsaktiviteter kring Caught by Umeå har bidragit till placeringen. Ett starkt Sverigevarumärke skapar bättre förutsättningar att attrahera utländska besökare till Sverige. Att Umeå redan innan kulturhuvudstadsåret lyfts fram av Lonely Planet är fantastiskt roligt och kan ge stort avtryck, säger Thomas Brühl, VD för VisitSweden.
Publicerat