Samhällsinformation

Bra resultat för Ö-vik i webbplatsundersökning

Örnsköldsviks kommun förbättrade sitt resultat i årets webbplatsundersökning ”Information till alla?”
Detta är en undersökning som utförs varje år av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

De områden där resultatet har förbättrats mest sedan förra årets undersökning är öppenhet och påverkan, individ och familjeomsorg, bygga och bo samt sökfunktionen.

Undersökningen mäter svarsfrekvens inom ett antal frågeområden, nämligen öppenhet och påverkan, förskola, grundskola, gymnasium, äldreomsorg, individ- och familj, handikappomsorg, bygga och bo, gator/vägar och miljö/renhållning, tillstånd/näringsliv/krisinformation mm, ideell sektor och kultur & fritid samt sökfunktionen.

Örnsköldsviks kommuns webbplats medelvärde i de tolv frågeområdena blev 85 procent i år, att jämföra med fjolårets medelvärde som var 81 procent. Medelvärdet bland alla kommuner har ökat från 74 procent förra året till 79 procent i år.
Bästa resultaten för Örnsköldsviks kommun finns i år, liksom förra året, inom tillstånd, näringsliv och krisinformation samt äldreomsorg.

- Det är mycket glädjande att vårt målmedvetna arbete med att förbättra de områden som fick lägre poäng i fjol har gett resultat, säger informationsavdelningens webbredaktör Eva Jansson. Bland annat har vi publicerat ett antal e-tjänster, t.ex. ansökan om bygglov och en tjänst som gör det möjligt för medborgare att ta del av handlingar före sammanträden med kommunfullmäktige och nämnderna.

- Vår satsning på e-tjänster fortsätter och vi har börjat undersöka hur vi ska kunna erbjuda medborgare möjlighet att jämföra kvalitet och service inom olika verksamheter, säger Eva som ser SKL:s webbplatsundersökningar som ett utmärkt underlag för fortsatt förbättringsarbete med informationen på kommunens webbplats.
Publicerat