Allt fler väljer också tåget. Samtidigt ökar kostnaderna för landstingets busstrafik. Därför väljer landstinget nu att verkställa en anpassning av busstrafiken, men den blir avsevärt mindre än vad som tidigare varslats om.
Regionala nämndens satsning på tåg ger effekt. Men kostnadsökningarna för busstrafiken måste bromsas. Om besluten följer Arbetsutskottets förslag, innebär det endast en minskning med 0,5 procent av bussutbudet i länet, säger ordförande i Regionala nämnden, Sverker Ågren (KD).
Landstinget finansierar busstrafik mellan länets kommuncentra och den regionala tågtrafiken. Den under 2012 utökade regionala tågtrafiken innebär en ökad utgift för landstinget på ca 25 mkr per år.
Regionala nämndens arbetsutskott beslutade vid dagens sammanträde att föreslå Regionala nämnden att verkställa anpassningar av busstrafiken motsvarande en reducerad kostnad på 6,3 mkr på följande linjer;
· linje 10 Örnsköldsvik-Sundsvall
· linje 90 Sollefteå-Kramfors-Härnösand
· linje 201 Härnösand-Timrå-Sundsvall
Trots indragningar på linje 90 och 201 kommer det även efter anpassningen att finnas väsentligt fler möjligheter att resa kollektivt med buss och tåg. Det är den nya regionala tågtrafiken som gör skillnad. På linje 10 innebär landstingets anpassning att helgtrafiken med buss upphör. Men redan idag bedrivs kommersiell trafik med linje 100 i samma stråk. Tågförbindelser tillkommer dessutom.
Landstingets Regionala nämnd behandlar ärendet vid sitt sammanträde den 29 maj.