Under två intensiva aprildagar i Tyskland såldes Höga Kusten som destination in till utländska researrangörer. Maria Lundkvist från Höga Kusten Turism kan konstatera att intresset för områdets kultur- och naturvärden är stort.
Vi har en unik position med vårt dramatiska världsarv. Det är något som lockar långväga gäster till destinationen, säger Maria Lundkvist.
Visit Sweden arrangerar varje år en träff mellan svenska destinationer och utländska researrangörer, med målet att skapa nya affärskontakter och öka inresandet till Sverige. När årets fokus låg på tyska researrangörer fanns Höga Kusten Turism, tillsammans med Visit Västernorrland, på plats i Düsseldorf för att presentera destinationen Höga Kusten. När insatsen nu sammanfattas finns det mycket positivt att ta med.
Många tyska researrangörer har hört talats om Höga Kusten och hur vackert det ska vara här. Det känns fantastiskt att få en sådan positiv respons och att kunna möta detta intresse med de starka produkter som våra företag skapar, säger Maria Lundkvist.
Trots att det går åt mycket arbete både före och under träffen så är det egentligen efteråt som det stora jobbet ligger. Man träffade totalt 17 olika researrangörer, vilket lett till många kontakter att följa upp.
Efteråt går det åt mycket tid att återkoppla till alla man träffat. Det är stor variation i vad vi skickar ut, men överlag så är det mycket konkret information. Arrangörerna behöver veta priser, färjetider, transportmöjligheter med mera för att kunna planera inför säsongen 2014, säger Maria Lundkvist.
Förutom att skapa nya affärskontakter så är träffen en möjlighet att ta pulsen på marknaden och upptäcka möjligheter och utmaningar för framtiden. Peter Sagebro från Visit Västernorrland menar att denna del i mötet mellan destinationer och arrangörer är nog så viktig.
Vi märker att vi har en utmaning i vårt geografiska läge och vår tillgänglighet. Gällande Sverige har många tyska researrangörer ett fokus på södra Sverige, vilket är naturligt utifrån dess relativa närhet till Tyskland. Det innebär att vi måste kunna övertyga arrangörerna och deras kunder att det är värt att bila de 100 extra milen för att komma till oss, säger Peter Sagebro.
Ett annat populärt sätt att resa till Sverige är att flyga för att sedan hyra en bil på plats. Under sommaren går bland annat charterplan direkt från Hamburg och Zürich till Umeå.
Charterplanen till Umeå gynnar vår tillgänglighet, men även här finns utmaningar. Många som använder Umeå som bas hyr egen bild och gör en tur till upp den nordnorska kusten och sedan ner via Swedish Lapland. Vill vi konkurrera här måste vi ha en rad spetsprodukter, säger Peter Sagebro.
Ångermanlandskommunerna satsar gemensamt på en fördubbling av besöksnäringen till år 2020, under varumärket Höga Kusten. För att kunna nå detta krävs en stor ökning av antalet utländska besökare. Här menar Maria Lundkvist att möten med researrangörer är en viktig del, i varje fall mot den tyska marknaden.
De utländska besökarna nås på olika sätt, beroende av vilken marknad vi pratar om. I Tyskland lägger man stor vikt vid personliga kontakter. Man bokar och planerar inte sin semester över internet i samma utsträckning som i Sverige. Av den anledningen är det fortfarande researrangörer i stor utsträckning som gäller för att nå tyska turister.